Zodiac X10CC

Besedilo: Julijan Višnjevec Foto: arhiv Zodiac, Andrej Hawlina in Julijan Višnjevec

Vse večja priljubljenost napihljivih čolnov je bila vodilo, da so pri Zodiacu predstavili nekaj novega, nekaj, česar do zdaj niso imeli v svoji, sicer široki ponudbi. Zodiac X10CC so razvijali tri leta in predvsem poslušali kupce, kaj si najbolj želijo na tovrstnih plovilih. Zmogljivemu stopničastemu trupu so dodali kabino s toaletnim prostorom in centralno postavljeno konzolo ter veliko uporabnega prostora v kokpitu. Čisto na kratko bi lahko povzeli, da so pri Zodiacu izkoristili vse prednosti dveh svetov, napihljivih čolnov s tubusi in stekloplastičnega trupa s palubo in stranicami vred. A vendar pri modelu X10CC tubusi niso le za okras, temveč so uporabni kot odbojniki pri pristajanju in predvsem pomagajo pri stabilni in hitri plovbi. Poleg družinskih izletov, za katere je prvenstveno mišljen najnovejši model,  bomo lahko na krov X10CC vkrcali do 20 oseb, zato je primeren tudi za druženje s prijatelji.

Test novega Zodiaca se je zgodil letos med navtično razstavo v Cannesu, kjer je bil model X10CC tudi premierno predstavljen. To je največji Zodiacov model doslej in ima povsem drugačno oblikovno formulo kot ostala ponudba napihljivih čolnov s trdim dnom pri Zodiacu. Vendar kljub drugačni zasnovi, trdnemu dnu in palubi model X10CC še vedno spada med napihljive čolne.

O družbi Zodiac

Nekaj črnila lahko vseeno porabimo za kratek opis blagovne znamke Zodiac Nautic, ki jo bogati 125-letna tradicija. Družba Zodiac Nautic je nastala kot naslednica »Société française de ballons dirigeables et d’aviation Zodiac«, ki je bilo podjetje, specializirano za proizvodnjo zračnih plovil. Eden od njihovih inženirjev Pierre Debroutelle je v tridesetih letih prejšnjega stoletja izumil prve prototipe napihljivih čolnov za potrebe francoske pomorske in letalske sile (Aéronavale), ki so iskale enostavne in inovativne rešitve za prevoz vojakov po morju. Zaradi tega prehoda iz zraka na morje je podjetje Zodiac postalo svetovno znano. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja se je podjetje začelo ukvarjati s plovili za razvedrilo in prosti čas ter se odzvalo na nove tržne razmere in sledilo razcvetu navtike. Z neprekosljivimi izkušnjami se je podjetje Zodiac Nautic prebilo do današnjih dni kot pionir pomembnih inovacij na področju napihljivih čolnov.

Tri leta razvoja in manjši tubusi za več prostora

Po navedbah podjetja Zodiac so model Zodiac X10CC razvijali tri leta. Pravijo, da je to rezultat tega, da so prisluhnili strankam, ki so si želele večji čoln s sredinsko konzolo in »več prostora za bivanje«, kar v tem primeru pomeni več prostora na palubi zaradi manjših tubusov D oblike, nameščenih okoli čolna. »Tubusi na tem plovilu pa niso le okrasni element, temveč omogočajo, da je čoln registriran kot RIB in tako lahko prevaža do 20 oseb,« so zapisali pri Zodiacu. Tubusi prav tako ščitijo pred udarci, predvsem pa zagotavljajo boljšo stabilnost med plovbo. To je mogoče občutiti predvsem v zavojih, kar ni lastnost klasičnih stekloplastičnih plovil. Poleg tega je trup oblikovan z dvema stopnicama, da dobimo zračno blazino med trupom in vodno površino, kar pripomore k zmanjšanju trenja. Pri tem ne gre le za doseganje višje hitrosti, temveč tudi za zmanjšano porabo goriva, in to kar za 30-odtstokov. Z dvema izvenkrmnima motorjema Mercury V10 Verado s 400 konjskimi močmi je bila poraba goriva na testu le nekaj malega več kot 3 litre na navtično miljo.

Na palubi

Že na oko lahko opazimo športni videz in zunanjo zasnovo, tako da je prostor na palubi kar najbolje izkoriščen. Obenem visoki boki ščitijo potnike in ponujajo udobje tudi pri višji hitrosti. Čeprav na papirju lahko sprejme na krov do 20 potnikov, je v kokpitu sedežev za 13 oseb. Sedeža v kokpitu, kjer je tudi velika miza, se lahko spremenita v udobno in precej veliko ležišče za nastavljanje sončnim žarkom. Še eno ležalno površino bomo dobili na premcu, če bomo združili sedeža, postavljena ob oplato, ki imata tudi lastno naslonjalo, da bomo lahko spremljali dogajanje v smeri plovbe. Pred centralno konzolo je še en udoben dvojni sedež z oporami za roke in tako veliko sedalno površino, da bomo lahko stegnili noge. Tukaj je prostora še za dve osebi, torej bodo med plovbo na premcu skupaj lahko kar štiri osebe. Direktorica marketinga Fanny Revert-Ciavattini je ob predstavitvi novosti povedala: »Naša zamisel se je rodila iz uporabniških predlogov in opazovanja navad navtikov, kako uporabljajo plovila. Od vzpona napihljivih čolnov s trdim dnom je bilo le malo prebojnih izdelkov, potrebe uporabnikov pa so se v tem času spremenile; med uporabniki smo opazili, da želijo po eni strani vedno večja plovila z več udobja, pa tudi z odličnimi plovnimi zmogljivostmi ter manjšo porabo goriva. Čas je bil, da naredimo preobrat in damo na trg nekaj svežega, to je Zodiac X10CC.«

Centralna konzola in enostavni dostopi

Pod centralno konzolo je kabina z manjšim oblazinjenim ležiščem in velikim toaletnim prostorom z mornarskim straniščem in umivalnikom. Dve od treh oken v tem prostoru se lahko odpreta in omogočata naravni pretok zraka. Krmarjevo mesto je dobro zaščiteno z vetrobranskim steklom in stranskimi zaščitami. Za zaščito pred soncem je trda streha vpeta na močnih profilih. Za krmarjevo in sopotnikovo klopjo je kuhinjska niša z izplakovalnikom in prostorom za plinski žar ter nekaj delovne površine za pripravo hrane. V kokpitu najdemo še nekaj skladiščnega prostora pod sedišči. Pod pultom kuhinjskega elementa je na desni strani vgrajen hladilnik, na levi strani pa so štirje predali. Kokpit je v nadaljevanju proti krmi sestavljen iz dveh klopi z mizo v sredini. Obenem se lahko naslonjalni del tiste klopce bližje kuhinjskemu delu pomakne tako, da bodo potniki sedeli v smeri plovbe, kar je bolj prijetno. Na krmi je izhod iz kokpita možen na levi in desni strani prek podaljšane ploščadi, da je dostop na plovilo enostavnejši, pa tudi da vsaj nekoliko ščitijo motorja na krmi. Zaradi visoke oplate je treba poudariti, da so prehodi iz kokpita do premca zelo varni in predvsem precej široki. Tudi na premcu bomo namesto ležišča v sredini lahko med klopi postavili mizo, tako sta dejansko na voljo dva prostora za kosilo ali kramljanje.

Motorizacija in zmogljivost

Standardno moč zagotavljata dva izvenkrmna motorja Mercury Verado s 300 konjskimi močmi vsak, vendar Zodiac priporoča še drugo zmogljivejšo različico z dvema izvenkrmnima motorjema Mercury V10 Verado s 400 konjskimi močmi, ko je poraba goriva še bolj učinkovita. Prav to, bolj zmogljivo različico smo imeli priložnost testirati v zalivu pred Cannesom. Zaradi precej vzvalovanega morja nismo mogli doseči najvišje hitrosti 60 vozlov, a smo se približali 50-im vozlom. V dodatni opremi Zodiac X10CC najdemo trdo streho, paket za ribolov z rezervoarjem za živo vabo in nosilce za ribiške palice, dodatni kos oblazinjenja za sestavo sončne površine na premcu in mizico. Kdor ne more brez kuhinje, si lahko naroči celoten kuhinjski paket s hladilnikom vred, na voljo pa je tudi drog za smučarja na vodi, premium avdio sistem z osmimi zvočniki in nizkotoncem ter električno napajanje za povezavo s kopnim.

Na plovbi

Plovba pred Cannesom je obetala precej zahtevne razmere, poleg razgibanega morja so valovi zaradi drugih plovil prihajali od vsepovsod. Globoki V-trup je kot nalašč narejen za zahtevno morje in kmalu po dodajanju plina smo zaglisirali. Precej lahkotno in naravno brez pravega prehoda pride trup iz vode in ostane nad vodo skoraj do 12 vozlov hitrosti. Zaradi dvojne stopnice so izboljšane plovne lastnosti in zmanjšana poraba goriva do 30 odstotkov v primerjavi s plovili enaka dolžine in moči. Porabo smo merili v litrih, a hitra pretvorba pokaže, da je poraba nekaj malega nad tremi litri za navtično miljo, v razponu od 3.500 do 4.500 vrtljajev na minuto. Razmerje med težo in močjo je odlično, čeprav je mogoče namestiti še zmogljivejše agregate, dva po 450 konjskih moči. Na testu je bil 760-litrski rezervoar za gorivo 85-odstotno poln, poln rezervoar pa omogoča doseg približno 200 navtičnih milj, z obvezno 10-odstotno rezervo. Preskus plovbe v zavoju je pokazal vse zmogljivosti tega trupa, ki ga je mogoče voditi zelo natančno in brez presenečenj. Moramo se zavedati, da je pri dveh desetvaljnikih na krmi s skupno močjo 800 konjev zaloge moči več kot dovolj. V nobenem niti bolj ekstremnem nagibu ni bilo čutiti ventiliranja, le z občutkom je treba pritiskati na plin. Zelo športno plovbo je bilo občutiti pri skoraj petdesetih vozlih, ko smo skočili čez val in mehko pristali na drugem valu. Takrat smo se odločili, da je dovolj, zato je bila tistega dne najvišja hitrost 48 vozlov pri 5.700 vrtljajih.

Zaključek

Veliko je razlogov, zakaj je Zodiac X10CC odlična izbira. A začnemo z videzom športno elegantnega čolna, ki nudi dobro zaščito in varno plovbo za potnike. Primeren je tako za družine ali družbo prijateljev in nudi kar dve površini za sončenje, eno v kokpitu in drugo na premcu. Ti isti mesti pa lahko ponudita mizo za skupno kosilo ali druženje ob njej. Centralna konzola premore dobro zaščito za krmarja in sopotnika, v notranjosti pa ponuja ležišče in velik toaletni prostor. Trup z dvema stopnicama je razred zase in se ponaša z izjemnimi plovnimi lastnostmi, ob tem da je za 30 odstotkov bolj varčen od primerljivih plovil enake dolžine. Za ljubitelje adrenalina ga je mogoče opremiti z izjemno zmogljivimi motorji do skupnih 900 konjskih moči. Oblazinjenje je kakovostno šivano, nerjavni profili so prebarvani, sedeži imajo možnosti več nastavitev in čoln je mogoče opremiti z dodatki za športni ribolov. Morda še najbolj pomembno pa je, da Zodiac ponuja model X10CC od 139.000 EUR brez DDV s standardno opremo (brez motorjev, brez stroškov prevoza, brez stroškov montaže).

Tehnični podatki:

Dolžina: 9,99 m

Širina: 3,80 m

Izpodriv: 3500 kg

Največja moč: 2 x 450 KM

Najvišja hitrost: 60 vozlov

Rezervoar goriva: 760 l

Največje število oseb: 20

Vrt./min              poraba (l/h)        hitrost (vozli)

650                       7,7                        3,4

1000                     12,4                      5,2

1500                     21,1                      7,1

2000                     36,1                      8,8

2500                     51,0                      12,0

3000                     87,7                      18,5

3500                     93,2                      24,4

4000                     99,1                      28,7

4500                     110                       34,4

5000                     141                       38,1

5500                     152                       44,8

5700                     165                       48,0

Revija 10-11/2021

  • INTERVJU: Jure Tomše
  • PROJEKT: Beneteau First 36
  • TEST: Bavaria C 42, Absolute 48 Coupe, Sirena 68, Ranieri Cayman 28.0
  • NAVTIČNA RAZSTAVA: Salone nautico Genoa, Monaco yacht show
  • PREDSTAVLJAMO: Obletnica Val navtika, S kajakom na 1.400 km dolgo pot,
  • REPORTAŽA: Kam? Na Biokovo!, Carriacou
  • AVTOMOBILIZEM: Hyundai Ioniq 5
  • ŽENSKA RUBRIKA: Sijoča v zimo
  • ŠPORT: Sail GP, Barkolana 53, Rolex Middle Sea Race, Testni dogodek SSL