Sterk 31 RC

Super športni vikend razgrajač

Čas odprtih dnevnih čolnov je v polnem zamahu in skoraj bi si upal trditi, da ni ladjedelnice, ki ne bi vsaj pomislila na takšen čoln, če ga že nima v svoji ponudbi. Lahko bi začel z naštevanjem vseh blagovnih znamk, ki že ponujajo hitra dnevna motorna plovila z večjimi ali manjšimi kabinami ter bolj ali manj zmogljivimi motorji. A tega ne bom storil, kajti Sterk je povsem nova blagovna znamka, ki ponuja izjemno dovršen izdelek in je le na prvi pogled podoben ponudbi odprtih plovil skandinavskega porekla. Sterk 31 RC je zasnovan kot ultra športni dnevni predstavnik motornih plovil, s številnimi oblikovnimi podrobnostmi in z izjemno natančno izdelavo ter nekaterimi na novo vpeljanimi rešitvami na palubi in pod vodno linijo. Za začetek naj le zapišemo, da so pri snovanju in oblikovanju na papirju imeli kot izhodišče najvišjo hitrost 80 vozlov. To pa ni več šala!

Besedilo: Julijan Višnjevec

 

Ladjedelnica Sterk Yachts, ki pravzaprav to niti ni v dobesednem smislu je svojo zgodbo začela pred skoraj dvema letoma, v precej ponesrečenem obdobju. Za idejo stoji Milan Sterk, katerega korenine segajo tudi na področje naše bivše domovine, ko je želel potem, ko ni našel sebi ustreznega čolna projektirati in zgraditi izjemen dnevni čoln. Nenazadnje je na svoj produkt zapisal svoje priimek, kar pa v korenini imena pomeni še veliko več. Osnovna ideja je bila zgraditi zelo hiter dnevni čoln, katerega bi lahko vsakdo upravljal, obenem je bil cilj, da je plovilo povsem funkcionalno in primerno za Sredozemsko uporabo. V praksi torej čoln, na katerem se je možno družiti s prijatelji ali z družino preživeti kakšen vikend. Milan Sterk se je že zgodaj srečal z navtiko in ustvaril uspešno podjetje MS Marine GmbH, kjer so začeli kot zastopniki za prodajo plovil različnih blagovnih znamk. Za več kot 20 leti dela so prišle poleg prodajnih izkušenj in poznavanja kupcev na plan želja po realizaciji nečesar kar tržišče ne ponuja. Malo na svojo pest in malo po potrebi, ker takega produkta še ni bilo na tržišču, je prišla na dan ideja o super športnem dnevnem čolnu. Sterk 31 je po vseh mogočih in nemogočih zgodbah svojo premierno predstavitev doživel na letošnji navtični razstavi v Duesseldorfu. Žirija Best of Boats med katere spada tudi revija Val, pa je imela priložnost preskusiti Sterk 31 RC na otoku Majorka, kjer je prvo plovilo dobilo tudi svojo stalno bazo.

Ni šlo vse po planih

Kljub temu, da so vsi akterji pri projektu Sterk bili in so še vedno izjemno motivirani in zagnani, so nestabilne razmere v Ukrajini, kjer so izdelali kalupe čas izgradnje plovila precej zamaknili od prvotnih planov. Namreč med napadom ruske vojske je bila z raketami uničena Ukrajinska ladjedelnica v Mykolaivu, kjer so bili pripravljeni kalupi. Tako so morali nemudoma najti drugo lokacijo. Zaradi trpke izkušnje so se odločili, da bodo plovilo v celoti zgradili v Nemčiji, takoj je sedaj Sterk sto odstotno nemška blagovna znamka. Ta dogodek je imel poleg finančne škode tudi precej veliko psihološko škodo na vse vpletene v projektu. A se niso prepustili negotovi usodi in projekt kljub težkim preskušnjam nadaljevali. V projekt so namreč do takrat vložili veliko svojega dela, vpletenih je bilo več deležnikov, poleg tega je bil finančni vložek že tako velik, da nihče ni želel od projekta odstopiti. Čeprav se zdi trditev nekoliko pokroviteljska, so projekt nadaljevali tudi za voljo tistih delavcev, ki so se v Ukrajini trudili, a jim zaradi razmer v državi, plovila ni uspelo dokončati.

 

Oblikovanje, hitrost, varnost in uporabnost

Vse ostalo je zgodovina bi lahko zapisali, čeprav se v resnici prihodnost blagovne znamke Sterk šele začenja. Oblikovanje plovila je bilo zaupano Majorčanu Carlosu Vidalu, ki je bil vodja oblikovanja pri ZAR Formenti in sodeloval s številnimi drugimi italijanskimi ladjedelnicami. Za »podvozje« oziroma podvodni del trupa je svoje dolgoletno znanje sprostil na papir Sasha Vlad. Stopničast trup razvit s programom CFD ima za seboj več kot sto ur testiranja. Z natančno izdelavo in dvema stopnicama na podvodnem delu trupa je zagotovljena učinkovitost in hitrost, medtem ko negativni zgib na krmnem delu pomaga pri ohranjanju smeri v zavojih in manj nagibanja v zavojih. Paluba je suha tudi pri višjih hitrostih za kar je poleg globokega trupa v obliki črke V, zaslužni še vzdolžni odbojniki pršenja, ki obenem povečujejo vzgon. Naš testni primerek je bil opremljen z dvema motorjema po 300 konjskih moči vsak, kar je omogočalo plovbo z najvišjo hitrostjo do 58 vozlov. Ladjedelnica daje na izbiro kupcem od dveh 200 konjskih agregatov s katerimi se doseže potovalna hitrost okoli 38 vozlov, vse do najvišje moči, dveh motorjev po 450 konjskih moči vsak, ko naj bi končna hitrost bila 80 vozlov.

 

Na palubi

Sterk 31 navdušuje s tremi razporeditvami na palubi. S centralno postavljeno krmarsko konzolo in dobro zaščito pred vetrom za krmarja in sopotnika, spominja krmarski prostor tistega v športnem avtomobilu. Krmarska konzola ima smiselno in pregledno razporejene inštrumente, pozicija za krmilom je udobna tudi v stoječem položaju. Pravzaprav je stoječi položaj, tisti položaj pri katerem bomo upravljali plovilo pri visoki hitrosti. Sicer pa sta za daljše plovbe na voljo udobna sedeža za krmarja in sopotnika z ergonomsko zasnovano oporo za noge. Krmarsko mesto je dovršeno in ergonomsko oblikovano saj ima konzola poleg krmila dva podaljška. Na desni strani je na podaljšku nameščena ročica za plin, na levi pa joystick. Vetrobransko steklo je ravno toliko visoko, da dobro ščiti in nudi pregled tako v sedečem kakor v stoječem položaju. Za zaščito pred soncem je mogoče naročiti veliko streho, tako imenovani T-top. Sedež za tri sopotnike je v osrednjem delu, pod njim sta lahko umeščena dva hladilnika po 52 litrov vsak ali samo skladiščni prostor. Klop je s stranskimi oporami oblikovana tako, da čvrsto drži sopotnike in ker je nižja od prednjih sedežev, imajo potniki do okoli 40 vozlov hitrosti dokaj dobro zaščito. Na krmi je imela naša testna različica veliko ležalno površino (5,5 m2) za dve ali celo tri osebe. Pod njo je bila kabina za dve osebi s stranskimi okni in velikimi strešnimi vrati za dostop do notranjosti s krme. Na krmi najdemo poleg pogonskih agregatov še tuš, dve daljši ploščadi pa so primerne za dostop na plovilo in skok v morje.

Na premcu je še eno območje za druženje. V osnovi so oblazinjene klopi na premcu oblikovane v obliki črke V z mizo v sredini. Na tem prostoru je možno urediti še eno ležišče, sicer pa se lahko celoten premčni del zasenči s pomočjo ponjave in štirih karbonskih stebričkov, ki imajo na plovilu posebno mesto, na notranji strani oplate. Glede na nazaj zašiljeni premec je bilo potrebno poskrbeti za vodilo sidra in predvsem njegovo dolžino, da ne bo ob spuščanju ali dviganju sidro zadelo v premec. Za rešitev je bilo zbrano teleskopsko vodilo, ki zloženo v srednjem delu trupa obenem nič ne kvari zunanjega izgleda plovila. Iz premca se proti krmi premikamo na račun visokih bokov v zaščitenem območju. Nerjavna oprijemališča pa so pritrjena na notranji strani in tako kljub funkciji varovanja, ne kvarijo zunanjega izgleda. Različica brez kabine na krmi ima oznako WB, kar pomeni »wet bar«. Pri takšnem razporedu prostora je kuhinjska niša s hladilnikom in izplakovalnikom za osrednjo klopjo, na krmi pa še velika oblazinjena klop v obliki črke U z mizo v sredini. Spomladi na testiranjih so nam zaupali, da prihaja še tretji predstavnik Sterka 31 z oznako C, kar bi pomenilo, da bo plovilo opremljeno s kabino.

 

V notranjosti

Testna različica Sterk 31 je imela oznako RC (rear cabin), kar pomeni, da je imela kabino v krmi nad njo pa veliko ležalno površino. Ta kabina ponuja ležišče za dve osebi, morda mlado družino z majhnim otrokom in je v osnovi namenjena za kakšen dan ali dva bivanja na plovilu. Drugi skrit prostor v notranjosti je pred krmarsko konzolo, oziroma v njeni notranjosti, kjer je toaletni prostor z veliko začetnico. Dostop je enostaven s pomočjo stopnice, predvsem pa preseneča velikost in višina tega prostora, ki je za tovrstna plovila nadstandardna. V toaletnem prostoru najdemo tudi stekleni umivalnik. Podnice v kopalnici so narejene iz lesenih rešetk, kar pomeni da se bomo lahko tudi oprhali. Toaletni prostor je fino obdelan tudi v notranjem delu, opremljen z lesenimi omaricami, ogledalom in številnimi žepnimi predali za odlaganje drobnarij. Glede na super športni predznak čolna tako udobje na nek način preseneča, čeprav moram priznati, da je za kupce mamljivo, predvsem pa uporabno. Do podrobnosti in predvsem zaradi čim nižjega težišča so natančno preučili lokacijo rezervoarja goriva. V standardni obliki imata rezervoarja kapaciteto 347 litrov, medtem ko je  opcijska izbira s 530 litrov, oba pa sta narejenim po EPA standardu, ki preprečuje izlivanje ob točenju goriva.

Na plovbi

Že v začetku je bila ena od zahtev idejnega očeta projekta gospoda Milana Sterka, sposobnost doseči hitrost 80 vozlov. Projektanti in kasneje v ladjedelnici so se veliko časa ukvarjali z doseganjem tega cilja, ob upoštevanju vseh varnostni ukrepov. Ob našem testu je bilo večino časa morje dokaj mirno s 30 cm vala in desetimi vozli vetra, kar je ustvarjalo odlične možnosti za doseganje visoke hitrosti in opravljanje zavojev do skrajnih meja. Pri udobnem in varnem čolnu se kar hitro spozabimo, da je hitrost preko 50 vozlov sicer prijetna, a za krmarja veliko bolj zahtevna z vidika pozornosti in obvladanja plovila. Kakorkoli že, smo po začetnem spoznavanju z Yamhinima šest valjnima agregatoma po 300 konjskih moči vsak, hitro navadili na visoke hitrosti. Za potisk plovila od mirovanja do glisiranje smo potrebovali pičlih 6 sekund. Do hitrosti 20 vozlov pa smo potrebovali 11,4 sekunde, do 30 vozlov pa 17,2 sekunde. Pri tem je bilo na plovilu 240 litrov goriva, približno 35 litrov vode in tri osebe. Preverjali smo tudi natančnost plovbe v zavojih pri različnih hitrostih in morebiten zanos, a je trup bil na vodi, kot bi ga postavili na tirnice. Iz bližnjega komercialnega pristanišča se je na pot proti celini odpravil trajekt in povzročil 1,5 metra visok val, kjer smo preskušali trup še pri potovalni hitrosti (38 vozlov) na valu. Čoln je seveda poletel in potem pristal s topim udarcem, a brez škripanj in tresenj, kot bi bila paluba in trup iz enega samega kosa. Najbolj prijetna plovba je bila med 27 in 47 vozli hitrosti, kar bi lahko bila potovalna hitrost. Najvišja dosežena hitrost tistega popoldneva je bila 58 vozlov pri 5700 vrtljajih, pri tem je bil trim motorjev kar 75 odstotkov. Nekaj končne hitrosti je čoln izgubil zaradi menjave propelerja s tremi lopaticami, za tistega s štirimi, kar pa v končni fazi ponuja boljše pospeške in oprijem. Praksa bo kljub temu, da je v teoriji s propelerjev že vse določeno, pokazala kateri so bolj primerni za najbolj široko uporabo in ustrezne vrtljaje motorja, a gotovo je da pri športnih čolnih se na tem delu opreme ne varčuje.

Zaključek

Ko je Milan Sterk povedal, da je dal na plovilo svoj priimek in, da v projekt tako verjame sem bil še bolj prepričan, da jim je uspelo v dokaj težkih razmerah ustvariti odličen športni dnevni čoln. To da je zadaj nemška natančnost s pridihom španskega oblikovanje je morda le ena od podrobnosti, ki je že pripomogla da Sterka 31 RC uvrščamo med pomembne akterje odprtih dnevnih motornih plovil. Nazadnje in kot vedno zapišemo, da je prav tako pomembno kot vse ostale lastnosti tudi cena plovila, ki se začne od 129.000 evrov brez ddv. Na voljo je veliko opreme, poleg tega lahko do velike mere plovilo in opremo prilagodite lastnim željam. Cilj ladjedelnice je v prvih letih proizvodnje zgraditi do osem plovil na leto, katero verjamem, da bodo v prihodnje glede na povpraševanje še povečali.

 

Tehnični podatki: Sterk 31 RC

Dolžina: 9,28 m

Širina: 2,99 m

Ugrez: 0,84 m

Izpodriv: 2.620 kg

Motorji, izvenkrmni: 2 x 300 KM

Najvišja hitrost: 60-80 vozlov

Rezervoar goriva:  530 l (standard: 347 l)

Rezervoar vode: 130 l

Kategorija CE: B-6, C-9

Podatki na testu:

Vrt./min.             poraba l/h          hitrost (vozli)

500                                  5,2                        3,4

1000                                11                         6,1

1500                                18,6                      7,7

2000                               39,1                      10,8

2500                                54                         18,5

3000                               60,3                      27,2

3500                                80                         36

4000                                110                       42,5

4500                                 169                       47

5000                                 191                       52,8

5500                                  202                       55

5700                                  210                       58 (trim 75 %)

Revija 10-11/2021

  • INTERVJU: Jure Tomše
  • PROJEKT: Beneteau First 36
  • TEST: Bavaria C 42, Absolute 48 Coupe, Sirena 68, Ranieri Cayman 28.0
  • NAVTIČNA RAZSTAVA: Salone nautico Genoa, Monaco yacht show
  • PREDSTAVLJAMO: Obletnica Val navtika, S kajakom na 1.400 km dolgo pot,
  • REPORTAŽA: Kam? Na Biokovo!, Carriacou
  • AVTOMOBILIZEM: Hyundai Ioniq 5
  • ŽENSKA RUBRIKA: Sijoča v zimo
  • ŠPORT: Sail GP, Barkolana 53, Rolex Middle Sea Race, Testni dogodek SSL