Danes ni enostavno najti projekta, pri katerem se oglašujejo prav vse pričakovane lastnosti sodobnih jadrnic pod enim imenom. Čeprav ima jadrnica orientalsko ime in ne gre za zvenečo blagovno znamko, ima ladjedelnica, v kateri gradijo jadrnice Shogun, že dolgo tradicijo. Združuje inovativno zasnovo sodobne hitre jadrnice s tehnološko naprednimi materiali in opremo. Zaradi mladosti blagovne znamke nam ime Shogun ne pove prav veliko, več pa o njej povedo odlične jadralne lastnosti in možnosti hitrega jadranja z maloštevilno posadko. V iskanju pomena besede Shogun nas Google popelje na Japonsko, a vendar blagovna znamka prihaja iz Skandinavije. Natančneje je jadrnica Shogun 43 zgrajena na Švedskem, v eni od najstarejših ladjedelnic z dolgo zgodovino in veliko izkušnjami Linjett Yachts. Za to ekipo oblikovalcev je to že drugi projekt. Prvi je bila 50-čeveljska različica Shoguna, ki je nakazala pot in filozofijo mlade blagovne znamke jadrnic. Ker še nekaj časa ne bomo prišli za krmilo Shoguna 43, smo se v uredništvu odločili, da takole predstavimo ta relativno nov jadralski projekt, ki je uradno premierno predstavitev doživel pred nekaj dnevi na navtični razstavi Ancora Yachtfestival v severno-nemškem Neustadtu.
Švedska pravljica
Švedska ladjedelnica Shogun Yachts je relativno mlada, ustanovljena je bila leta 2019, sedež pa ima v Stockholmu. Pravzaprav bi raje kot ladjedelnica, Shogun Yachts poimenoval blagovno znamko, ker se njihove jadrnice gradijo v ladjedelnici Linjett Yachts, ki pa ima bogato in dolgo zgodovino. A o ladjedelnici malo pozneje, kajti pri Shogunu so si že od samega začetka zamislili jadrnice, s katerimi bo mogoče hitro in enostavno jadrati z maloštevilno posadko, ob tem, da se nikakor ne bi odrekli udobju, tako na palubi kot pod njo. Jadrnice se zaradi želje po visoki hitrosti in posledično nizki teži gradijo iz ogljikovih vlaken, kar odločilno pripomore k doseganju ciljev. Tudi sicer se Shogun postavlja nad splošno ponudbo serijskih jadrnic in ima željo ponuditi kupcem nov močan oblikovalski karakter hitrih jadrnic ter potisniti letvico zmogljivosti na višjo raven. Pri kakovosti in vgradnji opreme ne sklepajo kompromisov, saj so že v osnovi pri snovanju jadrnice imeli le dva cilja: Kako hitro in udobno jadrati. Čeprav dosegajo njihove jadrnice visoke hitrosti, je upravljanje enostavno in prilagojeno maloštevilni posadki. Razvojni proces za Shogunove jadrnice je bolj kot navtiki podoben tistemu pri snovanju sodobnega avtomobila. Vsi partnerji so v proces izgradnje vključeni od samega začetka. Tako so pri projektu Shogun 43 poleg ladjedelnice Linjett Yachts velikopotezno sodelovali še: Vaxholm Komposit, North Sails Sweden, Macromould in Diab Group.
Oblikovanje 360 stopinj
Pri Shogunu 43 se ne zanašajo le na zunanje oblikovanje, ki je že na oko drugačno od ostale ponudbe serijskih jadrnic na trgu, temveč tudi na številne funkcije na palubi, ki poenostavljajo upravljanje in izboljšajo jadralno izkušnjo. Oblikovanja so se lotili celovito, na način, da so na začetku oblikovali cilje in funkcionalnost končnega produkta, nato pa sočasno razvijali trup, palubo in snast s planom jader. Ekipa oblikovalcev je že v razvojnem procesu tesno sodelovala s proizvodno ekipo ladjedelnice, da bi že v razvojni fazi zagotovili funkcionalnost vseh delov in opreme. Vse jadrnice Shogun so zgrajene s pomočjo širokega in poglobljenega znanja izjemnih rokodelcev na Švedskem.
Nizka teža omogoča visoko hitrost jadranja
Poleg oblikovanja in izbora materialov o zmogljivosti veliko pove podatek o skupni masi jadrnice z le 6.100 kilogrami in težo v bulbu z 2.660 kilogrami vpetem na 2,7 metra dolgem listu kobilice, narejenem iz ogljikovih vlaken. Shogun 43 je tudi oblikovno posebna jadrnica. Krma je lunaste oblike in rob palube, na katerem lahko sedi posadka, sega čez krmno zrcalo. Trup in paluba sta narejena s pomočjo karbonskih vlaken, na trupu pa je bočni zgib, ki se začne na nazaj zašiljenem premcu. Bočni zgib na premcu optično prelomi premec in se vleče do krme, kjer je dejansko uporaben pri nagibu jadrnice in obremenitvi jader. Na premcu je na višini palube in nekoliko nižje od roba palube vgrajen fiksni kosnik, na katerega se vpne napredna jadra, kot sta code 0 ali genaker. Za oblikovanje je poskrbel studio Oscar & Håkan Södergren. Håkan Södergren je svoje podjetje Södergren Yachts ustanovil leta 1972. Od takrat je postal dobro znano ime v švedski navtični industriji, saj ima v svojem portfelju številne uspešne modele plovil, ki danes plujejo po svetovnih morjih. Håkan je poznan po enostavni kombinaciji sloga, lepote in zmogljivosti, oblikoval pa je tako številna serijska plovila kot tudi edinstvene projekte regatnih jadrnic. Danes Håkan dela skupaj s sinom Oscarjem. Namesto igranja na računalnik, kot to počne večina otrok, je imel Oscarjev prvi računalnik nameščene profesionalne programe za oblikovanje, zato se je že v rani mladosti in preko igre srečal z oblikovanjem plovil. Želja po še več znanja ga je pripeljala na Univerzo za umetnost, obrt in oblikovanje v Stockholmu, kjer je diplomiral iz industrijskega oblikovanja. Med drugim se je Oscar podpisal pod projekte jadrnice Linjett 39, motorni čoln Agapi 800 in koncept Agapi E-power. Oscar je v oblikovalski studio prinesel svež veter in ideje ter sodoben pogled na proces oblikovanja, iz česar je na podlagi Håkanovih izkušenj nastala tudi Shogun 43.
Ladjedelnica s tradicijo
Gradnja jadrnic Shogun poteka v švedski ladjedelnici Linjett Boatyard. Ustanovljena je bila leta 1886, v projektu Shogun pa ima pomembno vlogo in je tudi odličen partner. Neprecenljivo znanje, ki ga imajo tri generacije izkušenih graditeljev plovil z več kot sto leti izkušenj, zagotavlja blagovni znamki Shogun kakovosten temelj in zanesljivost pri izvedbi. Ladjedelnica, ki leži blizu mesta Norrtälje, le eno uro in pol od Stockholma, se poleg bogatih izkušenj ponaša s sodobno opremo in prostorskimi kapacitetami. Shogun Yachts si delovne prostore deli z jadrnicami njihove lastne blagovne znamke Linjett. »Prav sodelovanje z izkušenimi rokodelci in strast oblikovalske ekipe je pripeljale do edinstvenih jadrnic Shogun,« pravi Daniel Gustafsson, vodja projekta pri Linjett Yachts, ki skrbi tudi za gradnjo jadrnice Shogun 43.
Genski zapis ladjedelnice Linjett
Zdi se, da so v njem prisotni vsi pozitivni stereotipi o švedski narodnosti. Plovila so pri njih, kot sami pravijo, izdelana z obsesivno natančnostjo in skrbjo za sleherno, še tako nepomembno podrobnost. Garancija za kakovost je njihova zgodovina, ki sicer nakazuje na konzervativno podjetje, kar je mogoče videti tudi pri njihovih modelih. Čeprav sledijo novostim, so mnenja, da bo vedno obstajal trg za njihove jadrnice s tradicionalnimi linijami in plovnimi lastnostmi, takšne kot je njihova Linjett 39. Pri tem so se zavestno odrekli širokim trupom, kar pa je bila očitno tudi rdeča nit pri oblikovanju Shogun 43, ki v širino meri za današnji čas »le« 3,7 metra.
Na palubi
Razpored elementov in opreme na palubi omogoča jadranje tako polni kakor maloštevilni posadki. Do te rešitve so prišli tudi za potrebe regatnega jadranja, pri katerem iz prakse vemo, da zaradi časovnih omejitev ni vedno na voljo celotna jadralska ekipa. Pravzaprav je to postala ena od poglavitnih težav pri udeležbah na regatah, a to je zagotovo že druga tema. Kar vsekakor lahko vidimo, je to, da na palubni opremi niso varčevali. Štirje pari vitlov so več kot dovolj za celotno organizacijo dela na palubi. Za dvižnice sta vitla na kabinskem delu električno gnana. Poleg njiju je še par vitlov za pritegovanje jader. Povsem na krmi je na vsaki strani vitel za glavno jadro, do katerega z lahkoto seže tudi krmar. Četrti par vitlov bo služil za nastavitev genove, ki ima vodila za vpetje na kabinskem delu in palubi. Na ta način lahko imamo širši izbor jader in vpetje speljemo tudi po zunanji strani vpetja križev in jambora. Veliko možnosti vpetja različnih velikosti prednjih jader nam bo omogočilo tudi natančno nastavitev jader in njihovo željeno obliko. Vse vrvi od jambora do štoperjev so speljane pod palubo, tako imamo palubo in streho nadgradnje kolikor se le da očiščeno vrvi. Načrt jader je bil že v osnovi jasen. Klasični zasnovi so se odrekli tako, da so jambor pomaknili proti krmi in dobili 100-odstotno velikost samonastavljivega prednjega jadra. Ker so jadra pri jadrnici osnovni pogon, je mogoče zaradi postavitve jambora spreminjati »moč« jadrnice glede na izbor prednjega jadra, ki je seveda pogojen z vetrovnimi razmerami, številom posadke in smerjo jadranja. Ob izbiri jader se obenem odločamo kako zmogljiva in enostavna ali malo manj enostavna za upravljanje bo jadrnica. Kupcu je na voljo tudi izbira kobilice z 2,7 metra ugreza, ki bo zagotovila polno zmogljivost in glavno jadro katamaranske oblike (z vrhom v obliki kvadrata). V kolikor obstajajo omejitve pri ugrezu in si želimo bolj umirjenega jadranja z maloštevilno posadko, je na voljo še krajša kobilica z ugrezom 2,4 metra in običajnim glavnim jadrom.
V notranjosti
Čeprav so snovalci imeli pred oblikovanjem v mislih zmogljivost jadrnice, je notranjost Shoguna 43 oblikovana v izvirnem slogu in s preprostim udobjem. Celotna notranjost je obdelana z lesenim furnirjem, tla pa so izdelana iz sintetičnih vlaken. Jadrnica ima oblazinjenje narejeno z debelimi in udobnimi blazinami, oblečenimi v razkošno tkanino v barvi po želji kupca. Vsak prostor v podpalubju ima več možnosti oblikovanja, zato ga je mogoče povsem prilagoditi. Tudi v notranjosti je pod lesenim furnirjem vgrajena sendvič konstrukcija iz laminata iz lanenih vlaken z jedrom »divinycell«. Strukturni del notranjosti je izdelan na podoben način, vendar z ogljikovim laminatom, saj je ta močnejši. Oba laminata imata enako majhno težo, vendar »sendvič« konstrukcija dodatno priduši zvok v notranjosti, kar je med plovbo ali na sidru, ko udarjajo valovi ob trup, manj moteče. Nove rešitve so uporabljene tudi pri zaključkih v notranjosti, kjer robovi niso niti zaobljeni niti ostri, temveč so kot vrhovi šestkotnika. Taka izdelava poleg estetskega vidika prinaša tudi manjšo težo. Notranjo razporeditev prostorov tvorijo tri dvoposteljne kabine, ena na premcu in dve na krmi. V salonu je miza postavljena naprej proti premcu, jambor pa je pred mizo. V salonu so tri velika okna v ravnini s palubo, kjer prihaja veliko naravne svetlobe. Ob raztegljivi mizi sta na vsaki strani vzdolžni klopi, nad njima pa so v trupu in na kabinskem delu velika okna. Kuhinja v obliki črke L se nahaja na levi strani, nasproti pa je velik toaletni prostor z mornarskim straniščem in umivalnikom s tušem. Ta prostor bo med regatami služil za sušenje mokrih oblačil.
Premiera jadrnice Shogun 43 je bila predvidena za leto 2021, a so uradno predstavitev zaradi vsem znanih razlogov prestavili na prejšnji teden. Koliko jih bodo zgradili in cene nam še niso razkrili. V osnovi gre za hitro potovalno jadrnico, zgrajeno s pomočjo ogljikovih vlaken, ki navdušuje s svojo obliko in jadralnimi lastnosti. Sodobne zunanje linije z veliko kvalitetne opreme in vitek trup z ustreznim jadrovjem ponujajo hitro jadranje, vendar gre po zaslugi širine trupa to tudi nekoliko na škodo prostorom pod palubo. Kakopak je to stvar okusa in percepcije udobja. Moram pa priznati, da so nas številne jadrnice s širokimi trupi in visokimi boki ter volumnom pod palubo, ki ga nekoč nismo poznali, kar malo razvadile.
Tehnični podatki:
Dolžina čez vse: 13,1 m
Dolžina vodne linije: 12,3 m
Širina: 3,7 m
Širina na vodni liniji: 2,9 m
Izpodriv: 6.100 kg
Balast: 2.660 kg
Ugrez: 2,4 / 2,7 m
Višina jambora (od vodne linije): 21 m
Glavno jadro: 65 m2
Samonastavljivo prednje jadro: 49 m2
Genaker: 180 m2
Code 0: 125 m2
Rezervoar za gorivo: 140 l
Rezervoar za vodo: 2 x 130 l
Rezervoar za črne vode: 60 l
Motor: Volvo Penta D2 30
Kategorija CE: A – Ocean
Oblikovanje: Oscar & Håkan Södergren