Omikron OT-60

Motorne jahte, dolge 18-metrov, so si običajno precej podobne. Seveda so izjeme in predvsem so razlike med tistimi s poveljniškim mostičkom in tistimi v bolj športni – coupe različici. Omikron OT-60 ne spada v nobeno od teh skupin, to je povsem drugače zasnovano motorno plovilo in izstopa v mnogih vidikih. Na prvi pogled takoj opazimo poseben zunanji videz, ki spominja na jadrnico brez jambora. Nadgradnja je preprosta, mnoge prednosti, kot sta pogon in oblika podvodnega dela trupa, pa so očesu skrite. Vodilo snovalcev je bilo plovilo za mediteransko rabo, a kljub temu so zasledovali cilj o zelo majhni porabi goriva in velikem dosegu. Da bi dosegli ta pomemben cilj, so najeli enega najboljših oblikovalcev v branži. To nalogo je prevzel Argentinec Juan Kouyoumdjian in oblikoval podvodne linije trupa OT-60. Učinkovitost izpodrivnega trupa se kaže v majhni porabi goriva. Pri osmih vozlih je poraba le 1 liter na navtično miljo, doseg pa skoraj neverjetnih 1.000 navtičnih milj.

Besedilo: Julijan Višnjevec

Da bi preskusili Omikron OT-60 v njegovem »rojstnem kraju«, smo se iz uredništva Vala v mesecu aprilu odpravili v Grčijo. Mesto Lavrio, kjer je leta 2019 nastala blagovna znamka Omikron, leži le 30 minut vožnje od Aten. Omikron Yachts je nova blagovna znamka podjetja Olympic Marine. Začetki njihovega delovanja segajo v leto 1969, njihove dolgoletne izkušnje pa temeljijo v glavnem na obnovah in vzdrževanju večjih jaht. Tudi lastnik podjetja in marine je tesno povezan s pomorsko industrijo in trgovskimi ladjami. Povezanost z morjem in ladjami je rdeča nit, ki se prepleta v Olympic Marini, kjer so se za lastno blagovno znamko odločili potem, ko so uspešno prenovili 107-metrsko gigajahto Dream, ki so jo tudi za 15 metrov podaljšali. Njihova razlaga zveni precej preprosto. Po končanju del prenove superjahte je ostala na voljo dobra ekipa, ki so jo želeli obdržati, zato je prišlo do ideje, da ustanovijo lastno blagovno znamko in trgu ponudijo nekaj novega, drugačnega. Nastal je Omikron Yachts. Omikron je grška beseda, takrat, ko so jo ustanovili, pa še ni bilo ne duha in sluha o svetovni pandemiji. Imeli so pa jasne cilje, kaj si želijo ustvariti. Želeli so motorno plovilo za mediteransko področje in primerno za zahtevne pogoje na morju, a obenem tudi varčno. Ravno v tistem času so začeli razvijati zmogljivo 54-metrsko jadrnico Argo 54. Trup jadrnice iz aluminija so zgradili na Nizozemskem in jo nato prepeljali v Lavrio, kjer so jo dokončali. Jadrnico je zasnoval Juan Kouyoumdjian (op. a.: Juan K), ki je navdih za dizajn črpal iz svojih otroških sanj o ultimativni jadrnici. Juan K. je oblikoval nekatere najbolj zmogljivih jadrnic na svetu, kot so Scorpios, jadrnice Volvo Ocean Race in Club Swan. Mimogrede je Olympic Marina kupila še eno odsluženo jadrnico Volvo Ocean Race, jo prenovila in jo uporablja za lokalne regate v Sredozemskem morju. Ti podatki o ladjedelnici so pomembni za razumevanje, da ne gre za zagonsko podjetje, temveč za podjetje, ki je danes finančno stabilno in izjemno usposobljeno za celoten postopek načrtovanja, inženiringa in gradnje plovil.

Magnet za nagrade

Na nedavni podelitvi nagrad best of boats v Berlinu je Omikron OT-60 osvojil nagrado v kategoriji večjih motornih plovil. To je za blagovno znamko in njihov prvi model OT-60 že tretja stanovska nagrada, kar priča o tem, da so v svojem projektu ustvarili nekaj novega in drugačnega. Snovanje OT-60 temelji na precej pragmatični filozofiji, kjer so v ospredju prostornost in razporeditev prostorov pod palubo, veliko uporabnih površin na palubi ter nizka poraba goriva.

Oblikovanje

V mesecu aprilu ob našem obisku smo teste opravili na trupu OT-60 številka ena, medtem ko je bil tik pred predajo že trup številka štiri. V začetnih fazah gradnje sta bila še dva trupa, vsako leto pa bi lahko zgradili do 12 plovil. A med obiskom so že napovedali večjo različico OT-80, ki bo nadaljevala filozofijo ladjedelnice o učinkovitih izpodrivnih motornih plovilih. Sodelovanje se bo nadaljevalo s tandemom oblikovalcev Lorenzo Argento za oblikovanje zunanjosti in notranjosti in Juan K. za obliko podvodnega dela trupa, tako kot pri različici OT-60. Za notranjo opremo je poskrbel studio oblikovalca Ciarmoli Queda Studio. Zunanja oblika razkrije podobnosti s trupom jadrnice, saj je premec oblikovan pod ostrim kotom z nekakšnim podaljškom v slogu kosnika, kjer je spodaj vpeto sidro. Oblika trupa se proti krmi razširi in konča v precej široki in visoki krmi. Višina bokov oziroma višina trupa nad vodno linijo je od premca do krme v rahli krivulji, kar optično naredi obliko trupa »škatlasto«. Obenem je ta zunanji element oblikovanja uporabljen na nadgradnji z ravno odrezanim vetrobranskim steklom. Nadgradnja je razmeroma enostavno zasnovana in premore velika okna in podaljšano streho nad prvim delom kokpita. Visoki boki so od premca do krme, kjer na krmi najdemo mesto za pomožni čoln. Skratka bivalni pogoji so prilagojeni preživljanju prostega časa v toplih krajih, kot je Mediteransko ali Karibsko morje.

Na palubi

Ob prihodu na Omikron OT-60 s krme takoj ugotovimo, kako dobro je izkoriščena širina kar šestih metrov na krmi. Kopalna ploščad je sestavni del trupa in je tik nad vodno gladino. Iz kokpita se do nje dostopa po stopnišču po levi in desni strani. Na kopalni ploščadi imamo nekaj globokih predalov za shranjevanje kopalnih pripomočkov. Nekaj dodatnega uporabnega skladiščnega prostora najdemo tudi pod stopnišči. Za dostop na plovilo je električen dokaj širok mostiček, oblečen v tikovino. Pospravljen ne moti in je videti kot del podaljška kokpita. Dokaj enostaven sistem je neviden, obenem pa ne jemlje dragocenega prostora v notranjosti. S pomikom mostička za 45 stopinj nastane varen prehod iz kokpita na obalo. Ta isti električni mostiček se uporablja tudi kot dvigalo za dvigovanje pomožnega čolna, ki ima med plovbo svoje mesto na kopalni ploščadi. Kokpit je čist vseh morebitnih delov opreme in je neverjetno prostoren. Poljubno lahko dodajamo stole ali ležalnike, vse je na isti ravnini od krme do premca. Pred vhodom v nadgradnjo, dobro zaščiteno s trdo streho, sta na levi in desni strani nameščeni oblazinjeni klopi v obliki črke L, vsaka s svojo mizo v sredini. Miza se lahko spusti in z dodatnimi blazinami nastane udobno ležišče. Kljub temu je dostop iz kokpita v salon povsem neoviran. Stranska prehoda mimo nadgradnje sta široka, delno zaščitena z visokim trupom in čvrsto ograjo, povezano z jekleno pletenico. Na premcu je velik prostor za sončenje, v nadgradnji so vsepovsod okna za zračenje in naravno svetlobo v notranjosti.

V notranjosti in pod palubo

Pri Omikronu OT-60 je povezava med notranjimi in zunanjimi prostori zelo dobro zasnovana. Da je veliko svetlobe, pripomorejo velika okna na obeh straneh, ki povečujejo naravno svetlobo in omogočajo čudovit razgled. Za dodatno svetlobo so na strehi okna, ki so odlična tudi za zračenje. Prav tako je možno odpreti okna iz salona proti kokpitu in tako virtualno dobimo združen zunanji in notranji prostor. Salon je zasnovan kot velik družabni prostor, kjer je tudi mesto za krmarja. Kavč na levi strani je mogoče spremeniti v dnevno ležišče. Druga možnost je na tem istem mestu postaviti dve zofi z mizico v sredini. Mesto za krmarja je na desni strani, pregled s tega mesta je odličen tako čez premec kot tudi proti krmi, zato bomo brez težav s tega mesta upravljali plovilo tudi med privezovanjem. K dobremu pregledu pripomore tudi nizko pohištvo v salonu brez visečih omaric. Osrednji salon pa ni edini družabni prostor na plovilu. OT-60 je s tega stališča precej drugačen od drugih motornih jaht. Pred krmarskim mestom, na spodnji palubi, je odprt prostor vse do stropa nadgradnje, kot nekakšen atrij z veliko naravne svetlobe. Do tega prostora dostopamo prek širokega stopnišča mimo krmarskega mesta, obsega pa večjo kuhinjsko nišo na desni strani in mizo za skupne obroke. Mizo lahko spustimo in povežemo dve oblazinjeni klopi ter tako pridobimo še eno ležišče za nepričakovane goste. Ta prostor je zaradi višine in svetlobe precej unikaten, občutek dobimo, da smo povezani tako s salonom kot z bivalnimi prostori v podpalubju. Kuhinjska niša je opremljena z visokokakovostnimi gospodinjskimi aparati in velikim hladilnikom.

Bivalni prostori

Standardna postavitev notranjih prostorov vključuje štiri kabine in štiri kopalnice, kar bi lahko bilo primerno tudi za čartersko ponudbo. Ta različica se imenuje Club version. Alternativa je različica s tremi kabinami Owner’s Version, ki je bolj razkošna in primerna za lastniško uporabo. Lastniška kabina je v tem primeru v premcu in ima glede na njeno pozicijo neverjetno višino. Ogromno volumna in velika okna ter steklene površine v trupu pripomorejo, da je v kabini veliko naravne svetlobe. Zaradi velikosti kabine je tudi zračenje bolj učinkovito, kar bi pri znosni zunanji temperaturi lahko pomenilo bivanje brez uporabe klimatske naprave. Lastniška kabina je opremljena z velikim zakonskim ležiščem, na obeh straneh pa so oblazinjene klopi. Kopalnica je prav tako prostorna in ima ločeno prho. Kakovost izdelave pohištva je vrhunska in les seveda izbere kupec. V našem primeru je bil vgrajen svetli les, tako da je vse delovalo še bolj sveže in prostorno. V krmi sta dve kabini za goste, kjer so poskušali ohraniti visok nivo bivanja, podobno kot v lastniški kabini. Kabina v levem boku je z velikim zakonskim ležiščem, obrnjenim proti oknu, poimenovana VIP-kabina. Že s postelje lahko občudujemo lep razgled na okolico, kar je zagotovo višji standard bivanja. Tudi v kabinah za goste je nadstandardna višina, z veliko okni in posledično naravne svetlobe. Toaletni prostor za VIP-kabino je dostopen iz kabine same, ima pa tudi dostop s hodnika, ki vodi do kabine, zato je na voljo tudi dnevnim gostom. Kabina v desnem boku ima dve ločeni enojni ležišči in kopalnico, postavljeno za ležišči, v delu proti krmi. To je tudi razlog, da je za dnevno rabo uporabljena kopalnica VIP-kabine in ne, kot bi bilo običajno, kabine za goste z enojnimi ležišči. Sicer pa je prehod med ležišči v kabini za goste precej širok, bivanje pa na račun višine stropa in številnih oken prijetno.

Krmarsko mesto

Za krmarja in sopotnika sta ob krmarski konzoli dva udobna sedeža. Zaradi pozicije, nekoliko oddaljene od vetrobranskega stekla, je zaradi odprtega prostora pred njim vidljivost dobra na vse strani. Za zračenje krmarjevega mesta in sopotnika je na voljo stransko okno. Na tem mestu pogrešamo vrata za izhod na palubo, ki so priročna takrat, ko bomo upravljali sami s plovilom ali imeli maloštevilno posadko. Armaturna plošča je postavljena pod kotom na nosilcu in je opremljena s sodobnimi elektronskimi prikazovalniki iz Garminove ponudbe. Krmarski obroč je nekakšna mešanica med potovalnimi plovili in gliserji. Po velikosti in obliki pa je še najbolj podoben legendarnim ameriškim športni ribiškim plovilom. Ročici za plin Yanmarjevih motorjev sta na desni strani. Krmarsko mesto je postavljeno ob prehodu, bolj proti sredini plovila, in ne ob strani, kar pomeni, da se bo moral krmar umakniti sopotniku. Odlična rešitev pa so podvojene komande za upravljanje, kajti krmilni sistem je po sistemu fly-by-wire. Tudi električna plošča je na dostopnem mestu z vsemi stikali, ki jih je mogoče tudi ročno upravljati.

Na plovbi

Običajno pred potovanjem na testiranje plovil pogledam vremenske razmere na lokaciji in se ustrezno opremim za plovbo. Aprilsko potovanje v Grčijo sem vzel bolj »ležerno« tudi zato, ker je Omikron 60-čeveljska zaprta barka, zgrajena za zahtevno morje. A ob mojem prihodu vremenske razmere niso bile preveč prijazne. Valovi, visoki okoli 2 metra in sunki vetra okoli 35 vozlov so napovedovali kar zahtevno plovbo. Iz Olympic Marine smo odpluli samo mi, pa ne zaradi zahtevnih pogojev, temveč zato, ker še ni bilo turistov. Naša testna različica OT-60 je bila opremljena s parom Yanmarjevih štirivaljnih dizelskih motorjev z močjo 250 konjskih moči vsak. Za 60-čeveljsko barko se kompaktni motorji kar izgubijo v motornem prostoru oziroma strojnici. Vhod v strojnico je iz salona skozi zgornjo loputo. Tehnični prostor je odlično izoliran, zato je hrupa v salonu zelo malo. Filtri goriva so na dostopnem mestu in dobro vidni. Prenos moči iz motorjev do propelerjev poteka prek gredi, torej je to klasičen in učinkovit direktni pogon. V strojnici je vse pobarvano v belo, poleg tega pa je okoli pogonskega sklopa in opreme dovolj prostora, da je mogoče vse pregledovati in enostavno vzdrževati.

Če se vrnemo k testni plovbi, je treba poudariti, da je OT-60 kljub svoji velikosti pri manevriranju precej predvidljivo in razmeroma enostavno plovilo za upravljanje. Kmalu smo dosegli potovalno hitrost okoli osem vozlov. Pri tej hitrosti je poraba goriva približno en liter na navtično miljo. Pri desetih vozlih poraba naraste na 2,2 litra na navtično miljo, pri hitrosti 12,3 vozla pa znaša le štiri litre na navtično miljo. To pomeni, da lahko s 1.200 litri goriva in hitrostjo osmih vozlov preplujemo 1.000 navtičnih milj, ob upoštevanju 15-odstotne rezerve. Za jahto te velikosti je to izjemen doseg. Za prvim rtom so se pogoji na morju precej poslabšali, vendar se je OT-60 odlično obnesel tudi z valovi v krmo. Čutiti je bilo, da je težišče zelo nizko, saj valove »požira« pred seboj. Vodni prš je na vetrobransko steklo prihajal predvsem zaradi močnega vetra; v drugačnih okoliščinah bi bila paluba skoraj povsem suha. A nič hudega – kljub zahtevnim pogojem je bila naša plovba s hitrostjo med osmimi in desetimi vozli še vedno prijetna. Kmalu sem razumel, zakaj je krmarsko mesto tako dobro zaščiteno. V zahtevnih razmerah je ključno, da je krmar na varnem in suhem, a hkrati da ohrani odličen pregled nad okolico plovila. Naša testna plovba se je končala z najvišjo hitrostjo 14,4 vozla po vzvalovanem morju in nekaj manevri na mestu in obračalnim krogom, ki je za to velikost plovila pričakovan. Resda se ne obrača na mestu kot jadrnica okrog svoje kobilice, vendar je s pomočjo premčnega potisnika in dveh motorjev manevriranje precej enostavno. Za kratek čas smo se ustavili tudi na razgibanem morju, da bi preverili, kako valovi vplivajo na gibanje plovila. Prijetno smo bili presenečeni – kljub valovom z boka je bila barka zelo stabilna. To je rezultat širokega trupa in nizkega težišča plovila. K stabilnosti pripomore tudi premišljeno razmerje teže. Trup je izdelan s pomočjo vakuumske infuzije, nadgradnja pa iz ogljikovih vlaken, kar dodatno prispeva k stabilnosti in učinkovitosti plovila.

Zaključek

Lorenzo Argento je postavil piko na i oblikovanju s čistimi linijami in uporabnostjo prostorov pod palubo in na njej. V tem smislu OT-60 prinaša svež pristop k dobrim in uporabnim rešitvam na plovilu. Namesto čiste zmogljivosti so oblikovalci dali prednost učinkovitosti in uporabnosti. Na ta način uživamo v naravi in pripomoremo k manjšemu ogljičnemu odtisu, ne da bi se odrekli užitkom na morju in dolgi plovbi. Nizka poraba goriva omogoča manj postankov in bolj svobodno plovbo. Več informacij o ladjedelnici Omikron in modelu OT-60 je možno dobiti pri zastopniku za jadransko regijo, podjetju Istion Adriatic, d. o. o.

 

Dolžina: 18,41 m

Širina: 6,06 m

Ugrez: 0,86 m

Izpodriv: 20 T

Dizelski motorji: 2 × 150 KM ali 2 × 250 KM

Posoda za gorivo: 1200 L

Posoda za vodo: 600 L

CE certifikat: A-12 / C-30

 

Vrt/min               poraba (l/h)                       hitrost (vozli)                     poraba (l/NM)

750                       1,5                                       4,8                                       0,32

1000                     2,5                                       5,8                                       0,48

1500                     7,0                                       7,35                                     0,93

2000                     12,3                                     9,3                                       1,34

2500                     24,5                                     10,8                                     2,46

3000                     48,4                                     12,3                                     4,05

3500                     82,1                                     14,0                                     6,02

3600                     90,2                                     14,4                                     6,20

 

Revija 10-11/2021

  • INTERVJU: Jure Tomše
  • PROJEKT: Beneteau First 36
  • TEST: Bavaria C 42, Absolute 48 Coupe, Sirena 68, Ranieri Cayman 28.0
  • NAVTIČNA RAZSTAVA: Salone nautico Genoa, Monaco yacht show
  • PREDSTAVLJAMO: Obletnica Val navtika, S kajakom na 1.400 km dolgo pot,
  • REPORTAŽA: Kam? Na Biokovo!, Carriacou
  • AVTOMOBILIZEM: Hyundai Ioniq 5
  • ŽENSKA RUBRIKA: Sijoča v zimo
  • ŠPORT: Sail GP, Barkolana 53, Rolex Middle Sea Race, Testni dogodek SSL