Blagovna znamka Excess spada pod okrilje Skupine Beneteau. Glede na to, da imajo v Skupini že Lagoon katamarane, sprva ni bilo čisto jasno, kakšno vlogo bo imela nova blagovna znamka Excess. Zlasti zato, ker sta bila prva dva modela, Excess 12 in 15, predstavljena leta 2019, zgrajena na osnovi katamaranov Lagoon, praktično narejena v istem kalupu. Poslovni manever je bil sprva videti nekako tako, da bodo na ta način omogočili prodajo katamaranov Excess svojim zastopnikom v Skupini, ki pa niso zastopniki za Lagoon. Tako bi zadovoljili vse večje povpraševanje po katamaranih in povečali svoje prihodke z dodatnim izdelkom v lastni navtični hiši blagovnih znamk. A vendar se je kasneje izkazalo, da ni tako, kajti katamarani Excess so zasnovani za jadralce, za hitro jadranje, brez da bi pri tem žrtvovali udobje. Ponudba serijskih potovalni katamaranov z dinamično in inovativno zasnovo na trgu ni bila nikoli prebogata. In prav dobra mere športnosti je osnovni ločilni element med blagovno znamko Excess in najbolje prodajano znamko katamaranov vseh časov Lagoon.
Ideja blagovne znamke Excess se je tako po modelih 12 in 15 začela na belem papirju, a vendar z jasnimi zahtevami. Katamarani morajo biti enostavni za upravljanje, zmogljivi, udobni in ekonomsko dostopni. To ni bil enostaven cilj, a so ga pri navtičnem gigantu z veliko izkušnjami kmalu dosegli. Po dobrem letu so na ogled postavili Excess 11, ki ni imel ničesar več z Lagoonom, in tako zarezal lastno pot blagovni znamki z velikim potencialom. Excess 11 je bil lansiran na navtični razstavi v Düsseldorfu tik pred pandemijo, zato v nadaljevanju prave in odmevne predstavitve zaradi zaostrenih pogojev potovanja ni doživel. Na prvem že prej predvidenem testu v La Rochellu zgodaj spomladi je na test prišel le poljski novinar. O novem konceptu je navdušeno pripovedoval in kar dve leti je minilo, da smo se tudi mi vkrcali na najnovejši model, Excess 14. Na njem so uporabljene rešitve iz manjše različice in na testni plovbi pred Barcelono smo lahko na lastni koži preskusili koncept, ki so ga idejno in operativno dokončali v francoskem studiu VPLP. Ta je sicer znan po tekmovalnih katamaranih in različnih vetrnih bolidih, a je za francoski navtični konglomerat Beneteau naredil nekaj njim primernega. Mimogrede je zmogljivih katamaranov v ponudbi razmeroma malo, ob tem da je jadranje nekoliko bolj zahtevno ter udobje nekoliko okrnjeno. Pri VPLP, danes imajo tri pisarne v Franciji, so se projekta lotili z analizo vseh konstrukcijskih elementov in jim najprej poskušali zmanjšati težo z optimizacijo, kot to počnejo pri regatnih plovilih. Končni cilj je bil oblikovati blagovno znamko katamaranov, ki ponuja odlične jadralne lastnosti, enostavno upravljanje in velikoserijsko proizvodnjo ter primerno ceno. Kot smo že zapisali, pa so se predvsem ukvarjali s težo, zato so za zelo obremenjena mesta, kot so pregrade, predvideli izdelavo iz PET pene s karbonskimi ojačitvami, medtem ko je bila teža na manj obremenjenih območjih in trupu zmanjšana z uporabo jedra iz balze z manjšo gostoto. Ta je razdeljena na majhne kvadratke, ločene s smolo, tako da lokalne poškodbe ne omogočajo širjenja vdora vode. Strukture ob motorju in kobilici so monolitne, medtem ko je paluba sestavljena iz sendviča iz PET pene. Da so oblikovanje in inženiring vzeli resno, velja pripomniti tudi pri izdelavi pohištva, kjer je kuhinja za 25 odstotkov lažja, kljub temu da niso uporabili polnila iz drage pene. Z doslednim načrtovanjem in izdelavo so dosegli izpodriv plovila z »le« 12,8 tone, ki je v primerjavi s 14–15 tonami pri drugih potovalnih katamaranih te velikosti eden od pomembnih dejavnikov, ki bistveno izboljšajo jadralne lastnosti.
Oblikovanje
Sprva je Excess predstavljal izredno enostaven katamaran, zelo primeren za čarterske potrebe. Potem so s povratnimi informacijami očitno nekoliko spremenili prvotni namen in Excess je danes primeren tako za čartersko kot za lastniško rabo, kjer se pričakuje veliko več jadralnih zmogljivosti. Sama oblika trupov z nadvodjem vred je dokaj nizka, krmilna obroča sta postavljena povsem na krmi v kokpitu, in to na obeh trupih, kar daje občutek povezanosti z morjem in več športnosti. Preglednost prek premca omogočajo nezasenčena okna v nadgradnji, kar je edinstvena lastnost pri tovrstnih katamaranih. Poleg samega videza ima pozicija krmilnih koles še več prednosti, zlasti pri pristajanju in pri jadranju ter upravljanju z njimi. Krmilna lista so podaljšali za 20 cm in namestili neposredni krmilni sistem, povezan z dinemo, kar omogoča bolj natančno odzivnost in nadzor krmilnega lista. Ročica za plin je pri standardni različici na desni strani, za doplačilo je lahko na obeh krmarskih pozicijah. Oblika trupov z napetimi ali mišičastimi linijami nadvodja ponuja kar največ volumna, a pod vodno linijo so oblike kar se da optimalne za hitro jadranje. Poleg tega je zasnova asimetričnih trupov z večjo krivuljo prinesla več volumna na notranji strani kot na zunanji, kar zmanjšuje upor zaradi interakcije valov in udarcev med obema trupoma. K športnemu videzu in daljši vodni liniji pripomoreta tudi nazaj zašiljena premca. Med trupoma na premcu bomo za vpetje naprednih jader našli kosnik iz kompozitnih materialov že v standardni opremi. Med trupoma zaradi varčevanja s težo ni kokpita, temveč je za poležavanje ali sončenje napeta mreža. Stranski prehodi so široki in varni ter opremljeni z oprijemališči na strešnem delu nadgradnje. Tako bomo od premca varno prišli na krmo, kjer je velik in dobro razporejen kokpit z dvema krmarskima mestoma. Čez celotno širino je na krmi klop z raztegljivo mizo na levi strani, ki omogoča enostavno gibanje po kokpitu. Na desni strani kokpita sta tudi zunanji hladilnik in majhna klop. Dostop do morja ali pomožnega čolna je mogoč s krmnih ploščadi. V kokpitu je nameščen tudi voziček za upravljanje glavnega jadra. Na palubi je prostor za shranjevanje pod sedeži v kokpitu ter velike omarice na sprednji strani, v eni od njih je nameščen tudi dodatni generator. Na tem mestu je prostor za sidrno vitlo in sidrnik za verigo, medtem ko sta v obeh trupih spredaj veliki skladišči za jadra, vrvi in bokobrane. Po potrebi bi eden ali oba prostora lahko postala dodatna kabina za posadko.
Prostor za sončenje na strehi
Razpored prostorov ne predvideva tipičnega poveljniškega mostička, temveč je rešitev uporaba strehe za sončenje ali poležavanje na tako imenovanem “sky lounge”. Ta se lahko uporablja le na sidru, do njega pa pridemo po stopnicah ob jamboru. Te stopnice bomo potrebovali tudi pri pospravljanju jadra in zapiranju vreče glavnega jadra. Zaradi precej nizkega buma je to opravilo dokaj enostavno.
Spletni forum
Blagovna znamka Excess se je domislila zanimivega pristopa s svojimi potencialnimi kupci in jadralci. Odprli so spletni forum, imenovan Excess Lab, kjer je možno razpravljati o določenih rešitvah na plovilu. Debata o ugrezu, ki je v osnovi eden od glavnih adutov katamaranov v primerjavi z jadrnicami, se je razvila v smer, da so vključeni v spletno anketo »pristali« na globlji ugrez z 1,48 metra v primerjavi s sprva načrtovanim 1,2 metra. Ta je bil sprva zasnovan in predviden predvsem zaradi Bahamskega otočja. Odločitev o globljem ugrezu je tako prinesla krajšo dolžino kobilice, tanjši kobilici in tako manj upora, zaradi tega pa je bila boljša tudi odzivnost krmila.
Notranjost
Kljub nekoliko več športnosti se v notranjosti in pod palubo obeh trupov niso odrekli udobju. Za oblikovanje notranjosti so poskrbeli v oblikovalskem studiu Nauta Design. Na voljo je več različic razporeda prostorov, a v osnovi Excess 14 ponujajo s tremi ali štirimi kabinami. Direktor blagovne znamke Excess Thibaut de Montvalon je dejal, da so v mislih imeli tudi mlajšo populacijo, tako imenovane »digitalne nomade«, ki svoje delo lahko opravljajo kjerkoli, zato so v trikabinski različici v enem trupu predvideli tudi večjo pisarno. Vsekakor pa so predvideli veliko skladiščnih prostorov. Salon je velik, z veliko prostora za gibanje, navigacijsko mizo in veliko osrednjo mizo za prehranjevanje, za katero lahko udobno sedi osem oseb. Dobro so poskrbeli tudi za naravno prezračevanje z loputami na sprednjih oknih in oknom nad štedilnikom v kuhinjski niši. To je postavljeno na levi strani, tik za širokim vhodom v salon. Viseče omarice so le na predelni steni salona in kokpita, zato pa je veliko več prostora pod dolgim delovnim pultom. Prav tako je dobro poskrbljeno s hladilniki, kjer lahko na desni strani tik za vhodom namestimo hladilnik s stranskim odpiranjem in dva hladilna predala. Nekaj dodatnih skladiščnih prostorov je pod pohodnimi površinami v salonu. Na obeh trupih je opaziti značilni bočni zgib nad vodno linijo, ki zagotovo pripomore k več volumna notranjosti, za boljše jadralne lastnosti pa si ne bi upal trditi. No, v lastniški verziji lahko dobimo tri kabine, od tega je za lastnika rezerviran celoten desni trup. V premcu so prostor za shranjevanje, garderoba ali delavnica, potem je kopalnica z ločeno prho, v osrednjem delu je pisarna z dolgo mizo, v krmi pa široko otočno ležišče. Prostor v premcu desnega trupa je tako zasnovan, da se lahko kasneje spremeni v kabino, denimo za vnuke. Sicer pa je čarterska različica v tem delu že opremljena s četrto kabino, na voljo pa so tudi štiri kopalnice.
Pod jadri
Ker je Excess nova blagovna znamka, smo se na testu upravičeno spraševali, s katero blagovno znamko katamaranov bi Excess 14 lahko primerjali. Namreč kvadratna glava na vrhu glavnega jadra in genova, ki sega prek jambora, sta mi dala slutiti, da so se precej ukvarjali z jadrovjem. Standardna oprema jader za jadranje v veter vključuje 118 m2 površin, kar daje razmerje med površino jader in izpodrivom 23,3, kar je značilno za hitre jadrnice. Torej višje kot je število, boljše jadralne lastnosti ima plovilo, zato bi s takim razmerjem Excess spadal v skupino, kjer so katamarani Nautitech. A na voljo je še bolj zmogljivo jadrovje s 135 m2 površine, kar je primerljivo s katamarani Outremer. Če pa dodamo še code 0, bi dobili zelo zmogljiv katamaran, predvsem če vzamemo v ozir še primerjavo med zmogljivostjo in ceno. Za upravljanje jader je večina vitel in vrvi pripeljana na doseg roke krmarja (ob desnem krmilu), tako da bi lahko govorili o enostavnem jadranju z maloštevilno posadko. Naša testna različica je bila nadgrajena z električnimi vitli, vključno s Harken Flatwinderjevim vozičkom glavnega jadra. Pri jadranju z velikimi katamarani se moramo privaditi na obremenitev, ki je podobno kot pri jadrnicah, ne moremo oceniti z nagibom. Tako se povsem posvetimo natančni nastavitvi jader za našo smer plovbe in pri 12 do 14 vozlov vetra dosežemo hitrost med 7,5 in 8 vozli hitrosti. Začutiti je, da se je katamaran naslonil na spodnji trup, krmilo ostaja odzivno in nudi minimalni upor na krmilnem kolesu. Pri tem je treba zapisati, da je bil naš testni primerek opremljen z opremo Pulse Line, kar pomeni za 1,76 metra višji jambor in daljši kosnik, kar pri code 0 jadru pomeni še dodatni 14 m2. S code 0 smo nato pri malo manj vetra dosegli 7,6 vozla hitrosti pri realnem kotu 60 stopinj od vetra. Veter je ohranil moč 10 vozlov in tako smo preskusili še genaker, ki je pri kotu 140 stopinj omogočil jadranje s hitrostjo 7,3 vozla. Z nekoliko manjšim kotom, okoli 100–110 stopinj od vetra pa smo presegli 8 vozlov. Ko smo se tako pozibavali v plesu valov, smo kramljali o hidrodinamiki, kjer je imel glavno besedo navtični inženir Vincent Lauriot Prévost, ki je zasnoval namesto tipične debele kobilice pri katamaranih bolj vitko in tako tudi bolj učinkovito kobilico. Že pri izračunih se je pokazalo, da bo z 10 cm več ugreza zagotovljena 15 odstotkov večja učinkovitost. Kot zanimivost so nam povedali, da so pri transferju iz Cannesa dosegli najvišjo hitrost 16,5 vozla. A vendar snovalci niso nikoli imeli namena, da bi projektirali visoko zmogljivo plovilo, ki bi konstantno dosegalo visoke hitrosti nad deset vozli in ob tem terjalo veliko pozornosti posadke, temveč so želeli narediti hiter in zabaven katamaran, s katerim ne bo nikoli dolgčas.
Zaključek
Excess katamarani so prinesli v ponudbi hitrih in zmogljivih katamaranov prijetno popestritev. Različica 14 nima več nobene povezave z modeloma 12 in 15, ki sta bila zgrajena na osnovi trupa katamaranov Lagoon. Če bi še naprej iskali primerjave, bi morda v tem velikostnem razredu dodali še trimaran Neel 47, ki je za dve toni lažji in verjetno tudi precej hitrejši. A vendar gre pri Excessu še naprej iskati kompromis med plovbo, udobjem in ceno, in tu postane Excess 14 zelo atraktivna izbira. Očitno spremembo v miselnosti in vodenju projekta je prinesel Thibaut de Montvalon, ki je znal prisluhniti željam lastnikov in uporabnikov. Biti v stiku z uporabniki preko platforme Excess Lab je bila očitno dobra poteza, tam se rojevajo nove ideje in mogoče je začrtati novo bolj sodobno smer pri oblikovanju polovil, ki so bližje uporabniku. Za konec velja dodati še ceno naše testne različice, ta je bila 719.000 evrov brez DDV.
Tehnični podatki:
Dolžina trupa: 13,34 m
Širina: 7,87 m
Ugrez: 1,48 m
Lahki izpodriv: 12.800 kg
Glavno jadro (standardna oprema): 83 m2
Genova (standardna oprema): 40 m2
Code 0 (standardna oprema): 72 m2
Pulse line:
– Jadra v veter: 135 m²
– Code 0: 86 m2
Rezervoar vode: 300 l (dodatno 300 l)
Rezervoar za gorivo: 2 x 200 l
Motorji: 2 x 45 KM (možnost 2 x 57 KM)
CE certifikat: A-10, B-12, C-16, D-20
Graditelj: excess-catamarans.com