Vela Code

Projekt za osveščanje in čista morja dobiva novo obliko. Kjer je le mogoče in kjer se predstavi svetovno priznani navtični oblikovalec Dan Lenard, teče beseda tudi okrog novega jadralskega in okoljevarstvenega projekta, ki naj bi zaživel prihodnje leto. Projekt Vela Code, ki bo kot orodje uporabljal odsluženo jadrnico tipa VOR 70 z nekdanjim imenom »Telefonica Black« in prepoznavnostjo Dana Lenarda, partnerja v enem najbolj znanih oblikovalskih studiev Nuvolari-Lenard, bo po vsem svetu ozaveščal o posledicah onesnaževanja oceanov s plastiko ter spodbujal rešitve za boj proti vse večji težavi in nenadzorovanem onesnaževanju modrega planeta. Obenem bo projekt Vela Code dal velik poudarek na trajnostno uporabo plovila in zavedanje, da je življenje na plovilu s pomočjo nekaterih sodobnih sistemov lahko tudi bolj trajnostno naravnano. Predelana 70-čeveljska jadrnica bo imela vgrajene sisteme za dovolj udobja, a obenem bo s svojim delovanjem kar najmanj vplivala na okolje. Nenazadnje je prav jadranje ena od najčistejših oblik plovbe, in to že od nekdaj.

Besedilo: Uredništvo Val navtikaDan Lenard je projekt Vela Code začel leta 2019 s prečenjem Atlantskega oceana brez elektronskih pripomočkov za navigacijo, brez avtopilota, brez pogona in elektrike in brez navigacijskih kart. Takrat je vsem, pa tudi sebi dokazal, da je to mogoče in čeprav je izgubil nekaj kilogramov, je bila pot del osebne rasti, poleg tega da je imela minimalen vpliv na okolje. Je pa v tistem času na lastne oči opazil, kako umazani so določeni deli morja, kar sovpada s sporočilom projekta, da je treba to onesnaževanje ustaviti. Čeprav se sam zaveda in jasno priznava, da nesnaga in plastika ne prihajata v morje s plovil in zaradi navtike, temveč nastaja to kot del brezobzirnega ravnanja z odpadki na odročnih krajih in nerazvitih območjih. A se mu zdi pomembno, da prav morjeplovci pokažejo in dokažejo, da je mogoče na plovilih bivati brez plastike, brez embalaže in tako niti ne priti v situacijo, da odpadek konča na samotnem otoku ali odročnih krajih, kjer niti nimajo možnosti ustrezne obdelave odpadkov.

Telefonica Black bi lahko končala na odpadu

Morda ne čisto dobesedno, a s projektom Vela Code bo nekdanja Telefonica Black, 21-metrska oceanska regatna jadrnica, zgrajena leta 2008 v ladjedelnici Souther Ocean, dobila novo podobo in novo poslanstvo. V začetku ima projekt tudi močno noto, ki ne obravnava le plastike na plovilu, ki bi lahko potencialno končala v morju, temveč tudi zavest, da je nujna predelava in ponovna uporaba materialov – in ob tem plovila niso izvzeta. Predelava super regatne jadrnice se je začela s prihodom v Izolo, kjer naj bi se iz bolida spremenila v »grand tourer« jadrnico, na kateri bodo maloštevilna posadka in številni gostje. Po novem bo omogočeno, da bo jadrnico upravljala ena sama oseba, čeprav to ni edini namen. »Današnje tekmovalne jadrnice lahko za namen promocije sprejmejo na krov le kakšna dva gosta in pravzaprav zaradi posadke ter sistemov ne morejo sprejemati številnih potnikov, niti niso primerne za prevoz otrok, novinarjev ali njihov podpornikov. Z novim projektom pa si želimo na jadrnici ustvariti varno okolje, da bodo lahko vsi, ki bodo prišli nanjo, začutili hitro jadranje,« je že nekajkrat poudaril Dan Lenard. In kljub preobrazbi zagotavlja, da jadrnica ne bo počasnejša med jadranjem.

Predelava in posodobitve

Dan Lenard, ki je poleg svoje strokovnosti tudi pretkani ambasador projekta, želi informacije o obnovi posredovati postopoma. Na ta način se bo o projektu pisalo in govorilo več časa in ko bo nared, bo že vsem zainteresiranim jasno, za kaj gre. Zadnje informacije, ki prihajajo v glavnem po družbenih medijih, prikazujejo odstranitev kobilice in menjavo višine podstavka na tako imenovano delovno višino. Tako je poleg lažjega dostopa omogočeno tudi lažje rokovanje in prevažanje jadrnice po ladjedelnici. Ob tem je treba pripomniti, da je bil tudi podstavek projektiran tako, da ga je mogoče uporabiti tudi, ko je kobilica nameščena oziroma sneta s trupa. Cilj predelave ostaja še naprej isti: da bo poleg minimalne posadke jadrnica postala energijsko samozadosten »jadralni stroj«. Lenard tudi ne skriva, da so zaradi njegovega dela in poznanstev v navtični industriji k projektu pristopila različna podjetja, ki želijo nekatere lastne inovacije preskusiti prav na projektu Vela Code in jadrnici, ki bo očitno postavila tudi neke druge standarde udobja ter jadralnih lastnosti.

Revija 10-11/2021

  • INTERVJU: Jure Tomše
  • PROJEKT: Beneteau First 36
  • TEST: Bavaria C 42, Absolute 48 Coupe, Sirena 68, Ranieri Cayman 28.0
  • NAVTIČNA RAZSTAVA: Salone nautico Genoa, Monaco yacht show
  • PREDSTAVLJAMO: Obletnica Val navtika, S kajakom na 1.400 km dolgo pot,
  • REPORTAŽA: Kam? Na Biokovo!, Carriacou
  • AVTOMOBILIZEM: Hyundai Ioniq 5
  • ŽENSKA RUBRIKA: Sijoča v zimo
  • ŠPORT: Sail GP, Barkolana 53, Rolex Middle Sea Race, Testni dogodek SSL