Primer Bayesian

Ko nemogoče postane resničnost

O znanem primeru tega dramatičnega brodoloma je bilo prelitega veliko črnila in izrečenih preveč besed – običajno brez potrebe ter večinoma od ljudi, ki so morda strokovnjaki, a si v bistvu prizadevajo za osebno medijsko izpostavljenost. Zelo hvaljena preiskava New York Timesa, ki smo jo prebrali, se zdi bolj kot vaja v anglosaksonskem novinarstvu, kjer je jasno izražen način preiskovalnega poročanja. Kljub temu pa menimo, da k že povedanemu ne dodaja veliko ter ne navaja virov z nesporno avtoriteto. Med številnimi izjavami se je kot povsem avtoritativna in strokovno podprta izkazala le izjava Stephena Edwardsa, nekdanjega kapitana ladje Bayesian. Ta je navedel kot poplavljanja ladje med 40° in 45°, kar je izjemno pomembna podrobnost, ki so jo drugi, bolj ali manj strokovni komentatorji, izpustili. Gre za kot nagiba, pri katerem začne voda vstopati v jahto – običajno skozi strojnico ali prezračevalne jaške v bivalnih prostorih, če ti niso zaprti. Ob delujočih sistemih HVAC (ogrevanje, prezračevanje in klimatizacija) ter generatorju prezračevalne lopute običajno ostanejo odprte. To pomeni, da bi se jahta lahko hitro poplavila, če bi bil nagib večji od omenjenega kota poplavljanja.

Besedilo: Giuliano Luzzatto

Foto: arhiv Perini Navi

Zanimivo je tudi sporočilo skupine The Italian Sea Group, ki je po stečaju prevzela blagovno znamko Perini Navi. Ob napovedi namere, da bo sprožila sodni postopek proti NY Timesu, je podjetje navedlo nekaj zanimivih tehničnih podatkov, od katerih nekatere navajamo v nadaljevanju. Med izjavami je tudi izjava generalnega direktorja družbe Italian Sea Group Giovannija Costantina, ki je sicer le posredno vpleten, ampak je želel braniti legitimne interese družbe, vendar je od vsega začetka krivil le kapitana in posadko ter izjavil, da bi bila jahta nepotopljiva, če ne bi bilo človeške napake. Glede na tragedijo mrtvih in preživelih je bil to s komunikacijskega vidika avtogol. Glede prihodnosti Perini Navi pa z zadovoljstvom ugotavljamo, da se je v prvih dneh decembra 2024 začela tehnična predstavitev 60-metrske jahte Perini Navi »Katana«, ki jo je naročil Larry Ellison in katere gradnja je bila prekinjena zaradi finančnih težav ladjedelnice, ki so privedle do njenega stečaja. Trenutno ni znano, ali je ameriški tajkun še vedno lastnik.

Ugibanja o potopitvi

Če se vrnemo k zgodbi o Bayesianu, se domneva, da je potop, ki se je zgodil 19. avgusta 2024 pred zoro, povzročil bodisi vihar bodisi vodni udar, t. i. pojav downburst. Oba vremenska pojava sta znana kot potencialno nevarna za ladje, vendar ni na voljo dovolj podatkov ali javno dostopnih statistik o tem, koliko nesreč je povezanih prav z downbursti. To je razumljivo, saj so izjemno redki. V tem primeru tisti, ki bi lahko vedeli več — preživela posadka in gostje, potapljači, ki so našli trupla, ter preiskovalci — molčijo. Vse ostalo pa ostajajo bolj ali manj le domneve. Trenutno jadrnice še niso dvignili z morskega dna, vendar se zdi, da bo tožilec, ki vodi preiskavo, kmalu odobril enega od predlaganih načrtov za dvig. Predstavljamo si, da se po eni strani lahko pojavijo vprašanja, katera zavarovalnica naj prevzame finančno breme reševanja, po drugi strani pa je ključnega pomena, da zapletene operacije ne zabrišejo ključnih elementov preiskave. Boljšo predstavo bomo imeli šele, ko bodo strokovnjaki lahko podrobno analizirali S/Y Bayesian in ko bodo rezultati ter izjave protagonistov objavljeni.

Dvig jadrnice

Bayesian trenutno še vedno leži na morskem dnu. Dvig jadrnice je bil že večkrat preložen, očitno zaradi bojazni pred morebitnim uničenjem ključnih dokazov med dvigovanjem na površje. Med pisanjem tega članka nas je dosegla novica, da je tožilec, ki vodi preiskavo, odobril enega od predlaganih načrtov za reševanje spomladi leta 2025. Preden bo ladja dvignjena na površje in odvlečena na obalo, bodo reševalci odrezali jambor na višini buma. Po preučitvi podvodnih posnetkov in položaja jambora je namreč razvidno, da je del okovja zarit v morsko dno, zato bi bilo dvigovanje jadrnice skupaj z jamborom zelo nevarno. Rezervoarji za gorivo bodo izpraznjeni po končanem reševanju, da bi se izognili morebitni okoljski škodi, ki bi lahko nastala ob praznjenju pod vodo. Ta odločitev je bila sprejeta po sestanku preiskovalcev obalne straže in državnega tožilstva v Termini Imerese (mesto blizu Palerma). Preiskovalce in odvetnike je najel zavarovalniški konzorcij, imenovan od lastnikov, ki upravlja z jahto. Boljšo predstavo bomo imeli šele, ko bodo strokovnjaki podrobno analizirali S/Y Bayesian ter ko bodo objavljeni rezultati in izjave vpletenih.

Velika motorna jadrnica

Superjahta Bayesian je bila dejansko velika motorna jadrnica in ne tipična jadrnica, ki bi jo v glavnem poganjala le jadra. Za boljše razumevanje »obnašanja« klasične jadrnice moramo vedeti, da se običajna jadrnica, ko se nagne toliko, da je jambor že v vodi (približno 90 ali 100 stopinj), po prenehanju obremenitve ali pritiska povsem sama zravna nazaj v pokončni položaj. Zagotovo je bila Bayesian, jadrnica te tonaže, zasnovana in zgrajena v skladu z vsemi varnostnimi specifikacijami, ki so jih določili pristojni organi. Kljub temu je verjetno, da bodo po preučitvi tega grozljivega dogodka nastala nova pravila za načrtovanje in gradnjo t. i. megasailerjev. Ena prvih in napačnih obtožb na račun kapitana je bila, da dvižna kobilica ni bila spuščena za povečanje izravnalnega momenta. Vidik kota izgube stabilnosti (Angle of Vanishing Stability), oziroma meje pozitivne stabilnosti (LPS) jahte je komentiral nekdanji kapitan Bayesiana Stephen Edwards in ne številni drugi strokovnjaki. Ocenil ga je na približno 75° z dvignjeno kobilico in približno 90° s spuščeno kobilico. Ob tem je poudaril, da je na sidru kot nagiba navzdol še pomembnejši, saj so vodotesne lopute običajno odprte.

Dodati je treba, da je v primeru Bayesiana balast, ki znaša približno 200 ton, nameščen v spodnjem delu trupa in ne v bulbu na kobilici, kot je značilno za večino jadrnic. Zaradi tega se kobilica skupaj z bulbom, ki tehta približno 60 ton, spusti le med aktivnim jadranjem, da plovila ne odnaša iz smeri. S tem med jadranjem povečamo vzravnalni moment. Takšna konfiguracija kobilice sicer zagotavlja večjo varnost, vendar na račun manjše zmogljivosti pod jadri.

Družba TISG je v svojem odgovoru na preiskavo New York Timesa navedla naslednje: »Izračunani nagibni kot pri 60 vozlih bočnega vetra je približno 18°, zato v ustreznih pogojih ne more povzročiti poplavljanja. Pri 80 vozlih vetra je nagibni kot približno 28°. Da bi prišlo do vdora ene tone vode na sekundo, bi morala biti prezračevalna odprtina strojnice popolnoma potopljena na globini približno 3 metre. Tega pogoja pa ni mogoče doseči niti pri popolnem poplavljanju in nagibu 90° ali več.«

Prihodnost nam bo dala tehnične odgovore o zadevi, ki je, milo rečeno, neverjetna in ima pridih skrivnosti in zarote. V zadnjem času nas je presenetila vrsta »naključij«, ki jih ob sedanjem stanju človeškega znanja ne moremo drugače poimenovati kot naključja.

Neverjetna naključja

Prvo naj bi bilo: vremenski dogodek, ki je redko prizadel plovilo. Drugo: dve smrti povezanih oseb v nekaj urah druga za drugo. Lastnik jahte Mike Lynch, znan kot »britanski Bill Gates«, eden najbolj znanih britanskih podjetnikov, je v brodolomu umrl nekaj ur po smrti Stephena Chamberlaina, njegovega prijatelja, predvsem pa njegove desne roke. Chamberlaina, nekdanjega podpredsednika podjetja Autonomy in soobtoženega skupaj z Lynchem v sodnem procesu zaradi goljufije v ZDA, je 17. avgusta 2024 med tekom v mestu Stretham v Cambridgeshiru povozil avtomobil. Čeprav so ga takoj prepeljali v bolnišnico, so bile njegove poškodbe usodne. Junija lani je bil Chamberlain skupaj z Lynchem na zveznem sodišču v San Franciscu oproščen vseh obtožb o goljufijah v zadevi, povezani s prodajo podjetja Autonomy družbi Hewlett-Packard iz leta 2011.

Če pomislimo, kakšna je verjetnost, da bi bila ta dva prijatelja in sodelavca žrtvi dveh ločenih tragičnih dogodkov, ki ju ne loči niti 48 ur, bi bila ta statistično gledano zelo majhna.  Če nato sklepamo na dejstvo, in to je tretje naključje, da sta med Bayesianimi mrtvimi predsednik uprave banke Morgan Stanley International in zavarovalnice Hiscox Jonathan Bloomer ter Christopher Morvillo, odvetnik v mednarodni odvetniški družbi Clifford Chance, ki sta bila prav tako vpletena v afero Autonomy in sta odločilno prispevala k Lynchevi oprostitvi, na dejstvo, da vsi protagonisti zgodbe izginejo v manj kot dveh dneh, smo statistično na pragu nemogočega. Ta niz tragičnih dogodkov je pustil veliko neodgovorjenih vprašanj, kar je podžgalo ugibanja o morebitnih povezavah med Chamberlainovo smrtjo in Lynchevim izginotjem, tudi glede na to, da so bili izdelki IT podjetja Autonomy prodani nekaterim obveščevalnim službam. Vendar so britanski organi izjavili, da trenutno ni dokazov o neposredni povezavi med obema incidentoma.

Če se vrnemo k Bayesian, gre za 56-metrsko jahto za razvedrilo in prosti čas, splavljeno leta 2008 pod imenom Salute. Plovilo je zasnoval Ron Holland, najuglednejši oblikovalec tovrstnih jaht, zgradila pa ena najbolj usposobljenih ladjedelnic na svetu, Perini Navi. Ob splavitvi se je pisec tega članka lahko vkrcal na krov in nekaj ur jadral, pri tem pa cenil njeno udobje in si ni mogel niti predstavljati, da bo moral leta pozneje pisati o tej tragediji. Čeprav je bila prvotna zasnova 56-metrske jadrnice Perini Navi spremenjena tako, da je bila jadrnica spremenjena iz ketcha (op. a.: dvojambornica) v sloop (enojabornica). To je bil nato najvišji aluminijasti jambor 72 metrov, ki je bil vgrajen na katerokoli jadrnico, a je bila jadrnica certificirana za oceansko plovbo in s 16 leti preplutih poti na vseh morjih in celo v zahtevnih vremenskih razmerah nam ni treba navajati veljavne tehnične utemeljitve, da bi upravičili potop Bayesiana v nekaj minutah. Tudi zato ni bila kot možen vzrok izključena človeška napaka. Ne glede na vzrok ali, bolj verjetno, vrsto sočasnih vzrokov, ki jih bodo, upamo, ugotovili kot verjetne ali neverjetne, smo resnično ves čas na meji neverjetnosti. To nekako upravičuje vraževerno pomorsko tradicijo spreminjanja imen ladij, ki pa vseeno najde svoj razlog za obstoj, saj bi ladje ali čolni, ki so bili udeleženi v nesreči, lahko z manjšo gotovostjo ponovno pluli pod novim imenom.

Na koncu še zadnje naključje, ki zveni skoraj ironično: Mike Linch je svoje bogastvo ustvaril z raziskovanjem verjetnosti in statistike že v času študija na univerzi Cambridge, kjer je doktoriral iz uporabne matematike in računalništva. Njegova doktorska disertacija je bila posvečena Bayesovi statistiki, ki je še posebej primerna za obravnavanje situacij, za katere je značilna velika negotovost, kjer so informacije omejene in podvržene hitrim spremembam. Uporaba teorij, ki jih je oblikoval angleški matematik in filozof Thomas Bayes (1702–1761), je bila osnova, na kateri je zgradil svoj imperij, računalniško podjetje Autonomy, specializirano za velike količine podatkov, ki ga je pozneje prodal podjetju HP za vrtoglavo vsoto 11 milijard dolarjev. Thomas Bayes in njegove teorije so bile zanj takšen svetilnik, da mu je posvetil svojo čudovito italijansko jahto in jo preimenoval v Bayesian.

Dvigovanje potopljene 56-metrske jadrnice Bayesian odloženo

Dvigovanje 56-metrske jadrnice Perini Navi Bayesian z morskega dna je bilo preloženo, postopek pa se bo verjetno začel šele aprila. Po poročanju lokalnih italijanskih medijev naj bi se dela začela že ta mesec, vendar je zaradi »zapletenih operacij« prišlo do zamude. Načrti za reševanje so se uradno začeli decembra 2024, ko je sindikat zavarovalnic pod vodstvom British Marine – zavarovatelja jadrnice Bayesian, ki je v lasti družine Lynch – tožilstvu v Termini Imerese na Siciliji predstavil osem možnih rešitev. Po navedbah lokalnih medijev so predlagali obračanje plovila na kobilico in dvigovanje na površje z uporabo žerjavov ali »inovativnih plavajočih sistemov«. Dvigovanje predstavlja velik logistični izziv, saj je ohranitev celovitosti strukture jahte ključna za preiskavo, ki jo vodi tožilec Raffaele Cammarano. Predlog za reševanje mora odobriti tudi italijanska obalna straža. Ko bo jadrnica Bayesian ponovno na kopnem, jo bodo verjetno prepeljali v Palermo, kjer bo opravljena forenzična preiskava.

Preiskava o umoru in vzrokih nesreče bo še dolgo trajala

V Italiji poteka preiskava zaradi suma umora in uboja, medtem ko se je v Združenem kraljestvu na sodišču v Ipswichu uradno začela preiskava smrti štirih žrtev nesreče jahte Bayesian. Vzrok smrti Michaela Lyncha je bil določen kot »utopitev«, medtem ko vzroki smrti preostalih treh udeležencev še vedno ostajajo predmet preiskave. Mike Brown s policije v Suffolku je potrdil, da sodišče čaka na dodatno dokazno gradivo italijanskih organov in oddelka za preiskovanje pomorskih nesreč (MAIB). Izrazil je zaskrbljenost, da bi zamuda pri dvigovanju jadrnice lahko vplivala na preiskavo, ki naj bi se nadaljevala aprila 2025. Ta posodobitev sledi napovedi skupine The Italian Sea Group, lastnice blagovne znamke Perini Navi, da bo sprožila pravni postopek proti časopisu New York Times zaradi članka, ki bi po mnenju ladjedelnice lahko škodoval njenemu ugledu.

Revija 10-11/2021

  • INTERVJU: Jure Tomše
  • PROJEKT: Beneteau First 36
  • TEST: Bavaria C 42, Absolute 48 Coupe, Sirena 68, Ranieri Cayman 28.0
  • NAVTIČNA RAZSTAVA: Salone nautico Genoa, Monaco yacht show
  • PREDSTAVLJAMO: Obletnica Val navtika, S kajakom na 1.400 km dolgo pot,
  • REPORTAŽA: Kam? Na Biokovo!, Carriacou
  • AVTOMOBILIZEM: Hyundai Ioniq 5
  • ŽENSKA RUBRIKA: Sijoča v zimo
  • ŠPORT: Sail GP, Barkolana 53, Rolex Middle Sea Race, Testni dogodek SSL