Dekliška moč: Lisa & Anne
V mestu Zaandam, v provinci Severna Holandija na Nizozemskem, živita dekleti s posebnimi znanji in poklicem. V svoje plovilo Zegers Faraday sta s pomočjo očeta vključili tradicijo in sodobnost. Električno plovilo, namenjeno plovbi po jezerih in kanalih, je nastalo po skrbnem razmisleku, predvsem pa po zaslugi ročnih spretnosti, ki se prenašajo iz generacije v generacijo. Običajno so v Valu predstavljena večja in zmogljivejša plovila od te “zgolj” 5,74-metrske predstavnice za zaprta morja, a vendar je zgodba Zegers Faradaya že sama po sebi zanimiva in jo zato velja deliti. Pobudnik tega nizozemskega družinskega podjetja je 60-letni Toon Zegers, ki je svoje znanje nabiral pri zvenečih imenih, kot so Contest, Claasen in Holland Jachtbouw. Sprva je Zegers v prostem času izdeloval le modele plovil za svojega upokojenega očeta, nato pa je ob stečaju podjetja Mulder & Rijke kupil poliestrski trup “predhodnika” današnjega podjetja Saffier Yachts. To je bil prvi znak, da si želi tudi sam izdelovati čolne.
Zaandam leži ob reki Zaan, severno od Amsterdama, in je glavno mesto občine Zaanstad. Že od zlate dobe naprej je to področje poznano po ladjedelništvu in gradnji najlepših plovil na Nizozemskem. Nekoč je ob vijugasti reki Zaan stalo na stotine mlinov na veter za rezanje lesa, ki so zaradi velikega povpraševanja po lesu imeli polne roke dela. Okoliške ladjedelnice so zalagali z lesom za gradnjo ladij za družbo VOC (Verenigde Oostindische Compagnie). Nizozemska vzhodnoindijska družba VOC je bila ustanovljena leta 1602 in delovala skoraj dvesto let ter bila največja in najmogočnejša evropska trgovska družba zgodnjega veka, ki je delovala v Aziji. Še sam car Peter Veliki je leta 1697 prišel posebej v to mesto, da bi se lahko njegovi ljudje usposobili za gradnjo ladij. Med novejšimi imeni tega področja sta ladjedelnici Claasen Shipyards, ki je leta 2016 združila moči z ladjedelnico Vitters, in Royal Huisman.
Nova doba na starih temeljih
Relativno mlado podjetje Zegers Faraday ni v tem smislu nobena izjema, saj ne izstopa le po lepem izdelku, temveč tudi po mojstrskih rokah, ki ga izdelujejo. Trenutno Zegers Faraday še ni tako zveneče in prepoznavno ime in morda potrebuje še nekaj časa, vendar sem prepričan, da se bo to kmalu spremenilo. Leta 2022 se je podjetje prvič predstavilo javnosti z nastopom na sejmu HISWA na Nizozemskem. Zamisel o uporabi električnega pogona pri plovilih za prosti čas je pri Zegersu dozorela že pred časom. Po vsej verjetnosti je tudi sam slutil, da bodo prej ali slej na nekatera področja postavili omejitve za plovila na fosilna goriva. “Namenoma smo začeli iskati načrt za izdelavo našega čolna, ki bi se predvsem izkazal z vidika učinkovitosti. Seveda smo zaradi čim manjšega upora kmalu pristali pri oblikah veslaških čolnov, kot je ta britanski taksi čoln Thames Wherry. V osnovi sta bila na čolnu dva veslača, načrt za ta čoln pa je mogoče zlahka najti na internetu,” je dejal Zegers. Najbolj natančno risbo je družinski prijatelj nato vnesel v program cad cam in tako ustvaril podlago za izdelavo kalupa.
Anne in Lisa
Zegersovi hčerki Anne (26 let) in Lisa (28 let) sta v tistem času še vedno študirali lesarstvo s specializacijo za gradnjo jaht v Amsterdamu. Seveda njun študij ni bil naključno izbran, saj sta se dekleti že od malih nog pogosto igrali v očetovi delavnici. Oče Toon jima je dovolil, da se igrata, in če sta kaj hoteli imeti, sta si to morali tudi sami izdelati.
Lisa pove: “Zaradi svoje izobrazbe imava s sestro precej široko znanje in kako lepo je, da lahko to znanje uporabimo za izdelavo lastnega plovila. Anne je v času šolanja ob koncih tedna in včasih ponoči delala v podjetju za obdelavo kovin, tako da obvlada tudi to področje.” A seveda je gradnja plovila ena stvar, trženje pa druga, zato so v podjetju zaposlili strokovnjaka za trženje in prodajo. Že v začetku so se zavedali, da je to področje enako pomembno kot ideja in gradnja sama. Sprva sta mladi dami imeli idejo o izdelavi lesenega plovila, vendar so kmalu ugotovili, da bi bila cena nesorazmerno visoka.
Lisa nadaljuje: »Nazadnje smo izbrali srednjo pot, saj se zavedamo, da bodoči lastniki naših plovil nimajo veliko ali skoraj nič časa za vzdrževanje. Tako je padla odločitev, da zgradimo uporabniku prijazno plovilo iz poliestra in z lesenimi detajli.«
Pri podjetju Zegers Faraday so ponudili tudi dodatne storitve, ki vključujejo vzdrževanje, da bi plovilo ohranilo vrednost skozi čas.
Anne pravi: “Ena od velikih prednosti našega čolna je, da tehta skupaj z baterijskim sklopom le 450 kilogramov in ima širino 1,55 metra. Zato ga je mogoče enostavno pripeljati s prikolico do naše delavnice, kjer poskrbimo za ustrezno lakiranje in druga popravila. Nenazadnje natančno vemo, katere barve in materiali so bili uporabljeni ter kako jih strokovno obdelati.«
Lisa dodaja: “Od umazanega Faradaya me boli srce!”
Ko že omenjamo Faradaya, ali je sklicevanje na tega slavnega znanstvenika namerna izbira? »Vsekakor! Kot nihče drug je znal razkriti razmerje med elektriko in magnetizmom in v nasprotju z Edisonom nikoli ni želel zaslužiti niti centa od svojih izumov. Skratka: znanstvenik kot se spodobi in to nam je bilo všeč,« pravi Toon Zegers.
Zegersov čoln Faraday poganja indukcijski motor. Praksa je pokazala, da je moč 1,7 kW zaradi učinkovitosti podvodnega trupa ravno dovolj za nemoteno plovbo, pa tudi za dobro manevriranje in ustavljanje čolna na določeni razdalji iz varnostnih razlogov. Najti ustrezen motor ni bila lahka naloga, saj se večina električnih motorjev začne pri 4 ali 5 kW.
Vprašanje za Zagersa je bilo tudi, zakaj je izbral indukcijski motor in ne sinhronega. »Odgovor na to vprašanje je povezan z našo filozofijo. Naš slogan je Klasični pogled na popolnoma električno plovbo, zato namenoma uporabljamo konservativno, a tudi preizkušeno tehnologijo. Sistem, uporabljen pri pogonu avtobusov, je seveda čudovit, vendar na plovilu, krajšem od šestih metrov, nima dodane vrednosti. Tehnologijo, ki jo uporabljamo, lahko primerjamo s tehnologijo avtomobila Land Rover Defender 300 tdi; avtomobila, ki ga lahko tako rekoč kjerkoli na svetu še vedno popravi vsak mehanik. Poleg tega v indukcijskem motorju ni posebnih kovin ali magnetov; samo jeklo, aluminij in baker, krmilnik hitrosti, ki ga uporabljamo, pa prihaja iz viličarja, zato je zelo zanesljiv. Če stranka zahteva litijske baterije, jih lahko dobavimo, vendar za ta čoln povsem zadostujejo svinčene baterije, ki jih je mogoče reciklirati kar v 99,8 %.«
10 do 12 čolnov na leto
Trenutno Zegers Faraday ponuja edini model plovila z dolžino 5,75 metra, vendar za v prihodnje ne izključujejo možnosti, da bo poleg njega izdelan še večji model. Poleg tega bi na podlagi enakega, preizkušenega razmerja med dolžino in širino dobili širši čoln z večjo zmogljivostjo, v katerem bi lahko na primer uredili tudi ležišče za sončenje. Čas izgradnje ali, bolje rečeno, čas priprave Zegers Faraday je več kot dva meseca, nova proizvodna hala pa omogoča letno proizvodnjo 10 do 12 čolnov. Trenutno trupe izdelujejo po metodi ročnega laminiranja, v bližnji prihodnosti pa bodo začeli uporabljati vakuumsko infuzijo. Dobavitelje namenoma iščejo pri podjetjih v neposredni bližini in z enakim odnosom do plovil in narave, kot ga imajo sami. Na ročno obdelane vogalne zaščite iz nerjavečega jekla se Anne lastnoročno podpiše, kar daje precej osebno noto pri gradnji plovila. Za pokritje palube se uporablja EcoDeck, podobno kot pri priznanem graditelju iz Medemblika.
Narejeno z ljubeznijo in po meri
Ob prijetnejših temperaturah bomo na Zegersovem Faradayu tudi dejansko zapluli, vendar primerek, ki je bil na ogled v razstavnem salonu oziroma delavnici prikazuje to mojstrovino na več plasteh. Spoji na plovilu so narejeni brez primere natančno kakor tudi barva visokega sijaja, ki je sestavljena iz osmih slojev. Nenazadnje je v trupu skrita še tehnologija in mnoge podrobnosti, prava paša za oči za ljubitelje klasičnih čolnov. Upravljanje je povsem druga zgodba, saj je leseno rudo povezano s pletenico in ni direktno pritrjeno na krmilni list. Na prvi pogled se zdi, da je ta izbira nenavadna, a v resnici je bila to odlična poteza. Navsezadnje je tako upravljanje precej intuitivno. Če obrnete krmilo v desno, bo čoln zaplul v desno in prav tako bo v desno zavil čoln s plovbo v krmo. To pa še ni vse. Krmilo je možno na 12 mestih blokirati s pomočjo okovja iz nerjavečega jekla.
Barvo trupa in oblazinjenja lahko izberete sami. Lisa: “Če si nekdo želi rožnato barvo čolna, jo bomo tako tudi naredili. Poleg tega ponujamo še številne možnosti, kot so na primer EcoDeck, šotor ali bimini za senco v kokpitu. Razmišljamo tudi o veznih delih med klopmi, da bi lahko po potrebi v čolnu udobno ležali. Radi naredimo kaj po naročilu in posebnih željah, a si ne bi želeli, da pridete z željo po drugačni palubi ali kokpitu ali celo drugačni obliki nadgradnje. S tem bi resno posegli v prvotne načrte in idejo, ki je za tem projektom. Če bi si kdo želel pri nas zgraditi drugačno plovilo in bi imel načrte ter željo vse to plačati, bi lahko zgradili plovilo samo zanj. Lahko je to celo jadrnica in če si želi, lahko trup prevlečemo z zakovičeno bakreno prevleko.«
Zegers Faraday potrebuje ljubezen in skrb
Plovila kot je Zegers Faraday seveda ne moremo pustiti kar celo zimo v vodi, četudi bi imeli primerno zaščito palube in kokpita s ponjavo. To plovilo je res narejeno z veliko ljubezni in podrobnostmi, ki si jih v svetu sodobne gradnje plovil sploh ne moremo več zamisliti. To je resnična ljubezen do plovil in to je videti pri vseh članih družine Zegers. Pa še nekaj je pomembno. Zahvaljujoč možnosti vleke tega čolna na prikolici s povprečnim avtomobilom je območje plovbe jezer in rek praktično neomejeno. Ne le na Nizozemskem, z električno gnanim Zegersovim Faradayem bo v poletnih mesecih možno zapluti tudi na švicarskih in avstrijskih jezerih. Po celodnevni plovbi bo za poln “tank goriva” do naslednjega jutra dovolj le priklop na kopensko električno omrežje.
Zasnova: Tradicionalni viseči čoln na Temzi (taksi čoln na vesla)
Ladjedelnica: Zegers Faraday
Gradbeni material: poliester
Oblika trupa: okrogla drča
Celotna dolžina: 5,75 m
Širina: 1,55 m
Ugrez: 0,45 m
Izpodriv: 450 kg, vključno z baterijami
Pogon: indukcijski motor
Moč motorja: 1,7 kW
Kapaciteta standardne baterije: 5,6 kWh
Največja hitrost: 10,5 km/h
Potovalna hitrost: 8,5 km/h
Certifikat: D
Cena od: 34.450 EUR